Tele2 støtter kontroversielle muslimer
Mobil-selskabet Tele2 investerer nu penge i reklamefremstød ved et muslimsk stormøde i København – arrangeret af fundamentalister – for at kapre flere muslimske kunder.

Mobil-selskabet Tele2 støtter gennem annonce-kroner en international muslimsk forening, som drømmer om at indføre islam og sharia i hele verden.

Tele2 vil nemlig gerne have fat i muslimske kunder, og derfor har tele-selskabet betalt for store reklamer på invitationer til et muslimsk stormøde i København arrangeret af den kritiserede forening Minhaj ul Quran International.

Købt sig plads

»Religion samler folk, og vi købt os plads til deres religiøse event, for at ramme dem som målgruppe,« siger Lars Asger Petersen, administrerende direktør og ansvarlig for kampagnen til Nyhedsavisen.

Bag stormødet på Nørrebro i København står tre moskeer i Danmark og foreningen Minhaj ul Quran International, der samler troende pakistanske muslimer over hele verden.

Ifølge invitationen handler mødet om fred, og i Danmark taler foreningen også mest om fred og åndelige emner.

Men på foreningens internationale hjemmesider kan man se, at medlemmerne også går efter islamisk overherredømme og drømmer om, at islam skal stå over politik, kunst, penge og uddannelse.

Fundamentalistisk

»Det er en fundamentalistisk organisation, som henter sin ideologi fra det muslimske broderskab i Egypten. Der er ingen tvivl om, at de går efter islamisk overherredømme,« siger Kahttan Jasim, phd ved Syddansk Universiters Center for Mellemøststuder .

For Tele2 er det nyt, at Minhaj ul Quran er en fundamentalistisk organisation.

»Vi er blevet præsenteret for et møde om fred, arrangeret af tre moskeer, og det overrasker mig, hvis arrangøren er fundamentalistisk. Det ønsker vi ikke at støtte en anden gang,« siger administrerende direktør Lars Asger Petersen.

Bekymring

En af Tele2's konkurrenter, teleselskabetTelia, har set Tele2's kampagne – og er bekymret ved tanken om at blande religion og markedsføring.

»Vi ville tænke os om først. Religion er et kildent emne,« siger Rune Fick Hansen, pressechef I Telia.

Hos TDC har man succes med en arabisk kundeservice, men længere går teleselskabet ikke.

»Jeg kan ikke forestille mig, at vi ville blande religion og forretning så tydeligt,« siger Christina Eiberg, kommunikationsrådgiver hos TDC.

Grænsen går ved porno

Lars Asger Petersen fra Tele2 har som udgansgpunkt ingen problemer med at bruge penge til religiøse konferencer. Og han vil også gerne købe sig ind til store kristne konferencer eller Jehovas Vidners store sommermøder, hvis Tele2's målgruppe af mobilkunder komme der.

»Vores grænse går nok ved porno. Det vil vi ikke støtte. Jeg er også forbeholden over for politiske partier,« siger Lars Asger Petersen til Nyhedsavisen.

faktaboks
via Listen To News