Hvem tager over efter Laban?
Spillet om Ahmed abu Labans efterfølger er i gang. Flere tegn peger henimod en belæst, marokkansk taxachauffør med hang til filosoffen Søren Kirkegaard

Det nye overhovedet for Islamisk Trossamfund i Danmark bliver muligvis Mostafa Chendid, der i cirka 10 år har fungeret som anden-imam efter Ahmed abu Laban, der for nylig døde af kræft.

Det oplyser flere kilder til Nyhedsavisen.

Mostafa Chendid græd, da han holdt tale ved Abu Labans begravelse og beskrives af flere som den oplagte efterfølger.

»Han har den karisma og viden, der skal til. Jeg kender ingen andre, der har de samme kompetencer,« siger Khaled Al-Subeihi, der beder i moskeen i Islamisk Trossamfund på Dortheavej i København hver fredag og har kendt Mostafa Chendid i 16 år.

Han beskriver Chendid som en god og sympatisk mand, der er meget følsom.

»Jeg har oplevet ham græde mange gange til fredagsbønnen eller foredrag; for eksempel når han beskriver paradis, og hvordan der er. Det er ikke så udbredt blandt arabiske mænd,« siger Khaled Al-Subeihi.

Ifølge en kilde, der ønsker at være anonym, er Mostafa Chendid allerede blevet udpeget som konstitueret leder af trossamfundet i tre måneder, inden en endelig beslutning skal tages. Mostafa Chendid selv bekræfter, at han er Islamisk Trossamfunds imam, indtil bestyrelsen mødes for at udpege en permanent imam.

»Jeg kan aldrig være som Abu Laban, men jeg kan gøre mit bedste. Jeg fulgtes med ham overalt, til udlandet, på konferencer,« siger Mostafa Chendid på flydende engelsk og understreger, at bestyrelsen ikke har truffet sin beslutning endnu.

Mostafa Chendid, 39, beskrives som en belæst mand, der også har rettet Abu Laban i islamiske spørgsmål. Han er også belæst i vestlig litteratur, og han medbringer ofte bøger med til sine foredrag og anbefaler dem. Han taler ikke så godt dansk; derimod taler han flydende arabisk, engelsk og fransk.

Hamid El-Mousti, medlem af Københavns Borgerrepræsentation (S) med marokkansk baggrund, ser gerne Chendid som imam, blandt andet fordi han skulle kende samfundets spilleregler i Danmark.

»Hvis de pludselig henter en imam fra udlandet, vil han ikke være i stand til at rådgive muslimerne godt nok. Mostafa kan snakke med dig om alt, Søren Kirkegaard og Jean Paul Sartre.«

Ifølge en anden kilde, der ønsker at være anonym, har der været rygter om racisme. Ifølge rygterne skulle bestyrelsen i Islamisk Trossamfund foretrække en imam med palæstinensisk baggrund fremfor Chendid, der er marokkaner.

Alle Nyhedsavisens kilder støtter valget af en herboende imam. Det taler til Mostafa Chendids fordel, at han ikke deltog i imam-delegationen til Mellemøsten, da Muhammed-krisen var på sit højeste, som blev beskyldt for at opildne til had mod Danmark. Ingen tror på, at Ahmed Akkari er i spil, da han hverken har autoriteten eller troværdigheden. Han blev voldsomt miskrediteret i det muslimske miljø, da han på skjult kamera kom med en vittighed om, at Naser Khader (R) måske ville blive sprængt i luften, hvis Khader blev integrationsminister.

Sagt af Mostafa Chendid:

»Alle ved, at de kristne vil infiltrere vores tanker og vores hjerter. Den dialog, som mange organisationer og grupper taler om, er ikke den dialog, som blev nævnt i Guds bog. De ønsker dialog for at udnytte os. De vil fjerne os og vores børn fra den rette vej.«

Mostafa Chendid, Kristeligt Dagblad 20. august 2002

»Det er USA, der er ansvarlig for, at et sådan angreb (terrorangrebet mod London, red.) finder sted. De forsøger at påvirke verdens lande i en bestemt retning. Men bare fordi man er stærk, behøver man ikke at påtvinge andre sin ideologi.«

Mostafa Chendid, Politiken 9. juli 2005