Lektier gør mere skade end gavn
Drop lektier. De gør alligevel ingen gavn, lyder budskabet fra en amerikansk forfatter af undervisningsbøger.

Stine Behrendtzen, stbe@avisen.dk

Lektier gør mere skade end gavn. Sådan lyder budskabet i en ny bog fra den amerikanske forfatter Alfie Kohn, der har skrevet flere undervisningsbøger. Det skriver folkeskolen.dk

Ifølge forfatteren findes der ikke nogen tal, der dokumenterer, at lektielæsning har en positiv effekt. Lektier kan derimod skade. For går de han og bliver en byrde, falder lysten til at lære, mener han.

- Hvis vi medtænker ulemperne, altså frustration, udmattelse, familiekonflikter, den tabte tid og det mulige tab af inter­esse for at lære, så bør vi i det mindste få overbevisende beviser for lektiernes fordelagtighed, når eleverne allerede har slidt i timevis i skolen, siger han ifølge folkeskolen.dk.

En af dem, der bakker op om Alfies Kohns kritik, er Flemming B. Olsen. Han er tidligere gymnasielærer og næsten færdig med sin ph.d.-afhandling ved Syddansk Universitet. Han er den eneste i Danmark, der forsker i effekten af lektier, og mener, at det er kritisk, hvor lidt vi ved om nytten af lektier, eller hvordan lærerne anvender dem. For eksempel er lektier ikke noget, de kommende lærere får undervisning i på seminarierne ud over en generel viden om pædagogik.

- Vi har flere hundrede tusinde studerende, der i gennemsnit får en times lektier for om dagen. Det er mange mandetimer på et år, vi taler om. Der findes ingen andre steder i samfundet, hvor man ikke undersøger nytten af så mange arbejdstimer, siger han til folkeskolen.dk.

Flemming B. Olsen har tidligere undersøgt gymnasieelevernes lektielæsning, og her var hans konklusion, at der ingen sammenhæng kan påvises mellem hvor lang tid de studerende bruger på deres lektier og deres karakterer.

- Skarpt stillet op så læser elever lektier for at lære teksten for skolens skyld. De læser ikke for at forstå, lære og opnå meningsfuld viden, siger han.

via Listen To News