Buskontrollører forfulgt af satellit og fyret
Busselskabet Midttrafik i Aarhus bruger satellit-systemer til at udspionere deres ansatte. Polfoto: Ole Lind
Næsten halvdelen af de århusianske buskontrollører er blevet suspenderet, bortvist eller fritaget fra tjeneste i opsigtsvækkende sag om hemmelig overvågning af de ansatte.

Ni buskontrollører fra Aarhus er blevet fyret eller bortvist, efter at busselskabet Midttrafik har overvåget dem via kontrollørernes elektroniske arbejdsredskaber.

Informationerne er i hemmelighed blevet indsamlet og i flere tilfælde krydstjekket med GPS-data fra et andet busselskab.

Nu anmeldes Midttrafik til Datatilsynet af kontrollørernes fagforening FOA, som betegner sagen som en ”voldsom krænkelse” og en rendyrket klapjagt på fagligt aktive.

”Vi klager over, at man bruger arbejdsredskaber til at overvåge medarbejderne med. Oven i købet data fra to forskellige arbejdspladser - uden at orientere kontrollørerne om det,” siger formand for FOA Aarhus, Kirsten Normann Andersen.

Ifølge FOA har Midttrafik brygget anklager om uacceptabel adfærd fra kontrollørernes side sammen på grundlag af særdeles tvivlsomme oplysninger.

"Med de data kunne de konstruere en sag på en hvilken som helst medarbejder,” siger Kirsten Normann Andersen.

Midttrafik: Mistanke om uregelmæssigheder

De ni ansatte, som er blevet enten suspenderet, bortvist eller fritaget fra tjeneste, udgør næsten halvdelen af selskabets kontrollører i Aarhus - og inkluderer både tillidsmanden, tillidssuppleanten, arbejdsmiljørepræsentanten og flere medlemmer af den faglige klubs bestyrelse.

Midttrafik har ikke ønsket at stille op til interview. I et skriftligt svar til Avisen.dk afviser vicedirektør Mette Julbo anklagerne om, at busselskabet forfølger fagligt aktive.

”Vi må vente at se, hvad Datatilsynet siger, hvis de overhovedet går ind i sagen. Vores jurister fastholder, at Midttrafik må bruge data fra GPS og PDA (hånd-computer, red.) ved begrundet mistanke om uregelmæssigheder,” skriver hun.

Ifølge juraprofessor Peter Erik Blume fra Københavns Universitet har arbejdsgiveren lov til at bruge oplysninger fra de elektroniske arbejdsredskaber, så længe medarbejderne er informeret.

Desuden skal overvågningen kunne begrundes i driftmæssige hensyn.

Satellit slår busplaner

Seks af de ni kontrollører er angiveligt fyret eller bortvist, fordi Midttrafik mener, at de fusket med de kontroller, som de selv har skulle registrere på en håndholdt computer.

Ifølge FOA har Midttrafik sammenlignet data fra håndcomputerne med oplysninger fra det GPS-system, der sidder i busser fra Aarhus Sporveje, der er et datterselskab til Midttrafik.

Hvis kontrollørerne taster blot et par minutter forkert eller angiver et stop for sent eller for tidligt, når de hopper af og på busserne cirka 30 gange om dagen, vil det altså fremgå som sjusk - eller i værste fald bevidst snyd.

”På den måde har Midttrafik konstrueret nogle sager, hvor de eksempelvis siger, at de ikke tror på, at du kunne nå at komme med den her bus, fordi du stod af en anden bus på det her tidspunkt, og så kan du ikke nå over gaden på så kort tid, fordi der er så og så mange meter,” forklarer Kirsten Normann Andersen fra FOA.

Slog lækker chef op i cpr.-registret

De sidste sager handler om, at tre kontrollører har misbrugt cpr-registret, som de har adgang til.

Midttrafik har ikke ønsket at kommentere sagernes indhold, men ifølge FOA er der i det ene tilfælde tale om, at en buskontrollør tjekkede sit eget og kærestens cpr.-nummer for at lære at betjene apparatet.

I to andre tilfælde har kontrollører søgt på chefens fødselsdato, fordi en kollega syntes, at hun var lækker.

"Det var måske dumt gjort, men det er ikke en begrundelse for at bortvise folk," siger Kirsten Normann Andersen.

FOA ønsker, at Datatilsynet påtaler Midttrafiks praksis og giver selskabet en afskrækkende straf for at have overvåget kontrollørerne i hemmelighed.

”Dilemmaet i forhold til Datatilsynet er, hvordan Midttrafik kommer i tanke om at undersøge de her ting. Deres begrundelser for at undersøge medarbejderne er tvivlsomme,” siger Kirsten Normann Andersen.

Midttrafik fastholder, at ”al brug af adgang til cpr-registret, der ikke sker i tjenstligt øjemed, er misbrug af systemet, uanset hvilke intentioner eller omstændigheder der måtte gøre sig gældende.”

via Listen To News