Vi bombaredes med tilbudsaviser
Krisen i økonomien får detailhandlen til at skrue op for antallet af reklamer. 2008 blev nyt rekord år for mængden af tilbudsaviser.

De seneste tre år er antallet af tilbudsaviser steget stødt, og sidste år blev der sat ny rekord. Dagligvarebutikkerne bombarderer forbrugerne med kulørte sider, i håb om at friste dem til at komme en tur i butikken.

"I Danmark er tilbudsavisen altafgørende for dagligvarehandlen, og når der er lavkonjunktur, og kunderne ikke kommer af sig selv, øger dagligvarehandlen markedsføringstrykket for at trække folk hen i butikken. Derfor vil vi se flere tilbud og flere tilbudssider i de kommende måneder," siger Bruno Christensen, Retail Institute, Scandinavia, til fpn.dk.

I 2008 udgav dagligvarebutikkerne sammenlagt 32.274 kulørte sider med i alt 181.809 gode tilbud. Den mest udgivende dagligvarebutik er Bilka, der producerede knap 5.000 sider, som omdeles i det meste af landet.

Selv om hver femte dansker har et "Nej tak til reklamer" på postkassen, så spår Bruno Christensen, at dagligvarebutikkerne vil skrue endnu mere for mængden af tilbudsaviser i indeværende år.