Det er arbejdsgiverne, der har ansvar for at anmelde det, når der sker en ulykke på jobbet. Men det sker langt fra altid. Nye tal fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, der tager imod anmeldelserne, viser, at der har været 73.000 tilfælde siden 2003, hvor det ikke er chefen, der har anmeldt en arbejdsulykke.
Ulykkerne er i stedet blevet anmeldt af medarbejderne selv, deres fagforeninger eller af hospitaler og læger, som har tilset medarbejderne i forbindelse med ulykkerne, oplyser Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
De 73.000 arbejdsulykker, der er anmeldt af andre end arbejdsgiverne, udgør omkring seks procent af de 1,2 millioner arbejdsulykker, som er blevet anmeldt siden 2003.
Hvis man kommer ud for en arbejdsulykke, skal man ikke læne sig tilbage og stole på, at arbejdsgiveren anmelder den. Sådan lyder opfordringen fra Rikke Helk, som er formand for de socialrådgivere, der arbejder i fagforeningerne.
- Du skal søge læge så hurtigt som muligt, lægejournaler og skadestuerapporter er det vigtigste for at bevise, at det er en arbejdsskade. Hvis du ikke har det, så er du på den, så nytter det ikke noget at komme et år efter ulykken og tro, at din arbejdsgiver har anmeldt den, siger hun.
Ruineret af arbejdsulykke
En af dem, der er kommet i problemer, fordi en ulykke ikke er blevet anmeldt, er Jakob Sørensen. Han faldt efter eget udsagn ned fra taget af en lastbil tilbage i 2011. Men hans arbejdsgiver nægter, at arbejdsulykken overhovedet har fundet sted. Til gengæld har Jakob Sørensen en skadestuerapport, hvor der står, at han har slået sig ved at falde ned fra en lastbil.
Han har nu selv anmeldt ulykken til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og håber på at få erstatning, så han kan komme ud af sine økonomiske problemer. Da hans sygedagpenge udløb, røg huset på tvangsauktion, og Jakob Sørensen skylder nu banken omkring en million kroner. Læs hele Jakob Sørensens historie her.
Det er dog ikke noget, fagforeningerne oplever tit, at medarbejderne og arbejdsgiverne decideret er uenige om, hvorvidt arbejdsulykkerne er fundet sted, oplyser Rikke Helk.
- Det handler for det meste om, at arbejdsgiverne ikke ved, at ulykken er sket. Det er altid et tilbagevendende problem, at der simpelthen ikke er nogen, der ved noget om det. Og så er der selvfølgelig de arbejdsgivere, der ikke anmelder arbejdsulykkerne, fordi de ikke vil have det siddende på sig, siger hun.
Går ud over image
Det oplever de eksempelvis i Dansk El-Forbund. De store virksomheder er meget optagede af at have et godt image som en virksomhed, hvor der ikke sker arbejdsulykker, forklarer socialrådgiver Lotte Fischer.
- De vil gerne have et flot skilt hængende, hvor der står '0 arbejdsulykker i 2017'. Mellemlederne bliver målt på, hvor mange arbejdsulykker de har haft, og derfor prøver de nogle gange at tale de her skader ned, så de ikke bliver anmeldt, siger hun.
Den oplevelse bliver bekræftet af en undersøgelse, som Oxford Reseach har gennemført for Arbejdstilsynet. Bonusordninger og resultatkrav knyttet til antallet af arbejdsulykker kan have en negativ indvirkning på viljen til at registrere arbejdsulykker, skriver de.
Og virksomhederne er opmærksomme på, at anmeldelse af ulykker kan stille dem i et dårligt lys, står der i undersøgelsen. En produktionschef i en mellemstor industrivirksomhed siger blandt andet:
"Man kan være bange for at anmelde, for så får man flere tilsyn."
Arbejdsgivere bedre til at anmelde
Det harmonerer dog ikke med det billede, som Dansk Byggeri får, når de taler med deres medlemmer, fortæller arbejdsmiljøchef Mette Møller Nielsen.
- Der bliver anmeldt flere og flere arbejdsulykker på byggepladserne, og mit klare indtryk er, at det ikke er fordi der sker flere ulykker, men fordi arbejdsgiverne er blevet bedre til at anmelde, siger hun.
Virksomhederne kan nemlig også få meget ud af at anmelde ulykkerne.
- Tilgangen til arbejdsulykker er, at vi kan lære noget af dem, hvis vi får dem undersøgt ordentligt. Er det eksempelvis fordi, vi har indrettet byggepladsen forkert, fordi vi bruger for små kraner, eller fordi medarbejderne ikke overholder aftalerne. Der er kommet et helt andet fokus på arbejdsulykkerne i byggeriet, siger hun.
Det er arbejdsgivernes ansvar at anmelde en arbejdsulykke. Det sker igennem det elektroniske system EASY, så bliver arbejdsulykken registreret både i Arbejdstilsynet og hos Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Arbejdsgiveren skal anmelde arbejdsulykken til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring inden for ni dage efter ulykken, hvis medarbejderen på grund af ulykken kan have krav på for eksempel at få dækket behandlingsudgifter eller at få erstatning for varigt mén eller for tab af erhvervsevne.
Arbejdsgiveren skal anmelde arbejdsulykken til Arbejdstilsynet, hvis medarbejderen ikke er i stand til at arbejde i mindst én dag efter den dag, hvor ulykken er sket. Det skal senest ske ni dage efter første fraværsdag.
Kilde: Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Arbejdstilsynet