”Du duer ikke til noget.”
Den type bemærkninger fra chefen måtte 34-årige Lars (navnet ændret af redaktionen) jævnligt lægge ører til i de to år, han arbejdede i et callcenter.
Lederne kørte medarbejderne benhårdt, overvågede deres interne kommunikation – og da Lars forsøgte at gå til ledelsen med et problem, blev han affejet som usamarbejdsvillig og manipulerende.
Resultatet blev en sygemelding med stress og angstanfald.
Lars er et eksempel på, hvor galt det kan gå, når tilliden mellem medarbejder og chef knager. En ny undersøgelse fra konsulentfirmaet FranklinCovey viser, at en ud af ti danske medarbejdere ikke stoler på chefen og at 6,5 procent føler, at chefen ikke stoler på dem. Noget, der ifølge eksperter kan få store konsekvenser.
Det fik det også for Lars.
”Det var som et slag i maven. Jeg følte mig helt magtesløs,” siger Lars.
"Jeg følte mig målt og vejet"
Problemerne begyndte i sommeren 2009, da der blev føjet en ny og meget erfaren chef til flokken. Hendes autoritære stil smittede af. Der kom stigende fokus på indtjening og lederne opildnede medarbejderne til at konkurrere mere.
”En af lederne kunne finde på at sige ting som ’Du duer heller ikke til noget’. Han sagde det altid, uden andre hørte det, så det var svært at gøre noget ved,” fortæller Lars.
Han gik på et tidspunkt til ledelsen, da han kom i konflikt med nogle vikarer om arbejdsdelingen. Men lederne fejede problemet af bordet og gav Lars skylden for samarbejdsvanskelighederne.
”Jeg var chokeret. Jeg prøvede jo bare at gøre mit arbejde bedst muligt, men jeg følte, de slet ikke havde tillid til, at jeg gjorde det godt nok. Jeg følte mig målt og vejet,” beretter Lars.
[pagebreak]
Hændelsen fik Lars til at miste tilliden til ledelsen. De følgende to år blev han mere og mere ked af at arbejde på call-centret.
” Lederne skændtes åbenlyst indbyrdes. De fastansatte stoppede og der kom flere og flere vikarer,” fortsætter Lars.
"Et mareridt uden lige"
I maj 2011 modtog Lars en fyreseddel. Officielt sparet væk på grund af omstrukturering. Selv er han sikker på, at det var en undskyldning for at komme af med ham.
Normalt måtte en fyret medarbejder i firmaet måtte stoppe straks og bruge de tre måneders opsigelse til at søge andet arbejde, men Lars skulle blive og samtidig degraderes, så han de tre sidste måneder skulle arbejde med de vikarer, han havde haft problemer med.
”Det var et mareridt uden lige. Man får jo dybest set at vide, at man ikke er det samme værd som før. Samtidig følte jeg mig kastet ud i kulden, for ingen ville snakke med mig. I mine øjne var det den mest skadende måde, de kunne fyre mig på,” siger Lars.
Chefen overvågede medarbejder-chatten
Han holdt kun ud i tre dage efter fyringen. Så sygemeldte han sig.
Bagefter opdagede Lars, at ledelsen havde overvåget alt, hvad han havde skrevet i firmaets interne chatprogram.
”Jeg har nogle gange lukket damp ud til kollegerne, men jeg havde ikke i min vildeste fantasi troet, at lederne læste det. Det ser jeg som endnu et tegn på, at de slet ikke stolede på mig,” siger Lars, som efterfølgende måtte kæmpe med depression og angst.
I dag læser Lars hf og er glad for, at han kom væk fra sin tidligere arbejdsplads. For det fungerer ikke uden tillid.
”Jeg skulle have sagt op allerede, da de første konflikter ikke blev løst. Det fortryder jeg i dag,” lyder det fra Lars.
Lars' rigtige navn er redaktionen bekendt.