Wiggins-afsløring har sendt Sky på overarbejde
Bradley Wiggins' brug af allergimedicin på Sky har fået antidopingagentur til at indlede undersøgelse.
Bradley Wiggins vandt i sommer OL-guld i banecykling, men hans brug af astmamedicin har stjålet overskrifterne efterfølgende.
Bradley Wiggins vandt i sommer OL-guld i banecykling, men hans brug af astmamedicin har stjålet overskrifterne efterfølgende. Foto: Handout/Reuters


Cykelholdet Sky har haft nogle travle uger, efter at den russiske hackergruppe Fancy Bear lækkede dokumenter om en række sportsfolks dispensationer til brug af normalt ulovlige præparater.

Blandt de lækkede oplysninger var nemlig den tidligere Tour de France-vinder Bradley Wiggins.

Dokumenterne viste, at Wiggins fik en såkaldt TUE (therapeutic use exemption) til at bruge et forbudt stof mod allergi, men kun i årene 2011, 2012 og 2013. Det var i 2012, Wiggins vandt Touren.

Derfor er der blevet spekuleret i, om Wiggins overhovedet døjede med allergi, eller om han fik dispensationen, så han kunne bruge stoffet med præstationsfremme for øje.

Sky-holdet har slået sig op på at have absolut nultolerance over for doping, og selv om Wiggins ingen regler har brudt med sin dispensation, så er der opstået mistanke om hans tilsyneladende målrettede brug af TUE.

Ifølge Daily Mail førte mistanken mod Sky til, at det britiske antidopingagentur (Ukad) fredag indledte en undersøgelse af holdets hovedkvarter i Manchester.

Det bekræfter Sky nu og erkender, at Wiggins-sagen har givet holdet udfordringer.

- Det har været nogle udfordrende uger for holdet. Efter den seneste tids overskrifter vil vi gerne sørge for at frembringe facts, lyder det fra holdet i en pressemeddelelse ifølge cykelsitet Velonews.

Man afviser at have gjort noget som helst ulovligt, og man byder undersøgelsen fra Ukad velkommen.

- Vi er overbevist om, at der ikke er foregået noget forkert. Vi tager disse problemer seriøst, og vi vil samarbejde fuldt ud med Ukad, lyder det fra Sky.

I kølvandet på de lækkede dokumenter om Bradley Wiggins har Sky meddelt, at man fremover vil offentliggøre rytternes eventuelle dispensationer.

Den tredobbelte Tour-vinder Chris Froome fra Sky har også fået sine oplysninger om TUE offentliggjort af den russiske hackergruppe.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.