Weekend-fejlene, der ødelægger den næste uge
Du har muligvis allerede gjort noget af det denne weekend, men du kan stadig nå at rette op på lidt af dine fejl og samtidig blive klogere til næste weekend.
Har du haft for mange gøremål i weekenden? Det kan altså ødelægge din næste uge, så hold hellere aftenen fri.
Har du haft for mange gøremål i weekenden? Det kan altså ødelægge din næste uge, så hold hellere aftenen fri. Scanpix


En lang og god weekend kan være som honning til sjælen, men den kan også lave rod i din balance og efterlade dig træt og uden energi til ugen der kommer.

Spørg dig selv, hvilke af de 5 ting, vi her lister op, du har gjort denne weekend?

Og beslut dig så for, om du kan nå at rette op på lidt af det og redde den kommende uge.

Du stresser søndag aften

Er du også en af dem, der får ondt i maven eller bliver lidt træt af tingene, når søndagen begynder at gå på hæld? Det kan være en direkte mavepuster til ugen der kommer, og du må forsøge ikke at blive for trist.

LÆS OGSÅ: Det synes mændene i virkeligheden om svigermor

Det kan være pokkers svært, men forsøg at hold dig selv i gang med ting, der leder tankerne væk fra den kommende uge, råder psykolog Moe Glebert.

Hvis ikke du kan det, så risikerer du at blive stresset over dit job på forhånd og møde ind mandag med en klump i maven, samtidig med at du har spildt en udmærket søndag aften på bekymringer.

Du træner for meget

Det kan være svært at nå træningen i hverdagene, så derfor giver du den fuld skrue i weekenden. Og det er godt at få trænet, men du skal passe på med at overgøre det, ifølge Prevention.

Træner du ikke hele ugen, så er din krop ekstra følsom overfor eventuelle skader og kan blive meget øm de kommende dage, hvis du træner for hårdt i weekenden, forklarer træningsekspert Scott Weiss.

Han forslår, at du sørger for at varme kroppen godt op, før du går i gang. Og eventuelt putter en enkelt træningsdag ind midt på ugen.

LÆS OGSÅ: Gør dette og få sex i morgen

Du sover på sofaen

Det er klart, at der skal være plads til at slappe af i weekenden, men pas på med for meget sofa-tid.

- Jo mindre du laver, des mindre får du lyst til at lave, siger Scott Weiss.

To dage på sofaen er ikke godt for din krop, der går helt i stå og får svært ved at komme i gang med ugen. Sørg derfor for at dele tiden om mellem sofaen og en gåtur eller et smut i haven.

LÆS OGSÅ: Sonja Richter: Sociale medier sårer mig

Du render rundt og ordner

Bruger du hele din weekend på at ordne og fare rundt for at få tjek på både det ene og det andet, så kan du meget nemt få en ubalance i dit arbejdsliv, siger Moe Gelbart, Ph.d. og psykolog.

Hvordan det? Jo, du brænder ganske enkelt ud. Sørg for at bruge noget af weekenden på afslapning og hygge og lav kun de mest nødvendige ting, råder psykologen.

LÆS OGSÅ: Jennifer Aniston afslører sit hår-trick

Du drikker for meget

Det er klart, at du ikke skal springe en god fest over. Men blot fordi det er weekend, så betyder det ikke nødvendigvis, at du skal være konstant stiv fra klokken 16.00 fredag, indtil du drikker den sidste Gin & Tonic søndag klokken 17.00.

Drikker du for meget, så ryger den gode kost, fortæller ernæringsekspert Amy Goodson. Og hvis ikke du får en god kost og samtidig indtager mange kalorier igennem alkohol, så vil mandag og ugen efter være utrolig hård at komme igennem. Du vil nemlig være løbet tør for energi og din krop vil være træt.


Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.