Walt Disney øger overskud og kaster milliarder i baseball
Film-hit som "Junglebogen" lyser op i Walt Disneys kvartalsregnskab, der overrasker positivt.
Mickey og Minnie Mouse poserer for fotografer ved åbningen af Disneys forlystelsespark i Shanghai i juni. Underholdningskoncernen havde i det seneste kvartal et større overskud end forventet.
Mickey og Minnie Mouse poserer for fotografer ved åbningen af Disneys forlystelsespark i Shanghai i juni. Underholdningskoncernen havde i det seneste kvartal et større overskud end forventet. Foto: Ng Han Guan/AP


Walt Disney-koncernens overskud i det seneste kvartal er lidt højere end forventet, og det skyldes blandt andet store indtægter fra biografhit som "Junglebogen" og "Captain America: Civil War".

Omsætningen i Disneys filmdivision er 40 procent højere end året før, og driftsoverskuddet er forbedret endnu mere til næsten 0,8 milliarder dollar ifølge Reuters.

I de tre øvrige divisioner er driftsoverskuddet stort set uændret.

I det største forretningsområde, tv-netværk med underholdnings- og sportskanalen ESPN som den store indtjeningsmaskine, er overskuddet på 2,4 milliarder dollar, selv om antallet af abonnenter er faldende.

I divisionen for temaparker er omsætningen gået seks procent frem med et overskud på cirka én milliard dollar.

Seneste skud på stammen er en forlystelsespark i Shanghai i Kina, men hvordan det går, vil investorerne først få et fingerpeg om i det næste kvartalsregnskab. Parken åbnede i juni.

Omsætningen for hele underholdningskonglomeratet steg i kvartalet til 14,28 milliarder dollar fra 13,10 milliarder dollar. Nettooverskuddet gik frem med cirka 100 millioner dollar til 2,6 milliarder dollar.

Desuden oplyses det i tirsdagens regnskabsmeddelelse, at Walt Disney køber en tredjedel af aktierne BAMTech - et streamningfirma oprettet af organisationen bag den nordamerikanske baseballturnering Major League Baseball (MLB).

Prisen er én milliard dollar (6,7 milliarder kroner). Samtidig har Disney sikret sig ret til at blive hovedaktionær i de kommende år.

Som andre medieselskaber er Disney ramt af mange forbrugeres skift fra de traditionelle kabel- og satellitkanaler til streamingtjenester som for eksempel Netflix, konstaterer Reuters.

Investeringen i BAMTech er led i Disneys oprustning på området.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.