VW styrtbløder på børsen for anden dag i træk
Der er frygt for, at skandalen med ulovlige gasudledninger på dieseldrevne biler vil brede sig.
I lyset af den kæmpemæssige skandale meddeler den tyske transportminister, Alexander Dobrindt, at han vil sende en fact-finding-mission til VW's hovedkvarter i Wolfsburg for at finde ud af, om der er foregået noget ulovligt.
I lyset af den kæmpemæssige skandale meddeler den tyske transportminister, Alexander Dobrindt, at han vil sende en fact-finding-mission til VW's hovedkvarter i Wolfsburg for at finde ud af, om der er foregået noget ulovligt. Foto: Michael Probst/AP


Volkswagen endte tirsdag med et fald på 15,3 procent på den tyske børs efter en mandag, hvor den store aktienedtur startede efter beskyldninger i USA om svindel med dieseldrevne bilers udledninger.

I lyset af den kæmpemæssige skandale meddeler den tyske transportminister, Alexander Dobrindt, at han vil sende en fact-finding-mission til VW's hovedkvarter i Wolfsburg for at finde ud af, om der er foregået noget ulovligt.

De amerikanske myndigheder har afsløret, at knap en halv million dieseldrevne biler fra Volkswagen og Audi har udsendt Nox-gasser langt over den gældende grænse i USA.

Men når bilerne blev kaldt til kontrol, sørgede software for, at bilerne opførte sig miljømæssigt eksemplarisk.

Det mere end antyder, at den tyske bilfabrik med fuld overlæg har svindlet for at skabe sig en konkurrencefordel.

Det amerikanske miljøagentur, EPA, truer med at idømme Volkswagen en bøde på over 100 milliarder kroner.

Men sagen omfatter nu ikke kun en halv million biler i USA, men 11 millioner biler på verdensplan, som har den famøse software.

Det er blandt andet årsagen til, at Volkswagen styrtbløder på børsen for anden dag i træk. For det kan udløse bøder og erstatninger i et næsten uoverskueligt omfang.

Den tyske transportminister siger, at han senere på ugen sender en komité til Wolfsburg, der vil bede om at få adgang til VW-dokumenter og tale med bilfabrikkens ledere.

- Vore komité vil undersøge, om de berørte biler blev bygget og testet i overensstemmelse med tyske og europæiske regler, og hvorvidt det skete i overensstemmelse bilregistreringen, siger Dobrindt ifølge Reuters.

Det synes den britiske transportminister, Patrick McCloughlin, ikke er vidtgående nok. Han vil have EU-Kommissionen til at foretage en undersøgelse.

- Det er afgørende, at offentligheden har tillid til biltest af udledninger, og jeg opfordrer EU-Kommissionen til som en hastesag at undersøge dette spørgsmål, siger han.

USA truer med at indlede en kriminel efterforskning af Volkswagen, og tyske medier gætter på, at bilfabrikkens topchef, Martin Winterkorn, er på nippet til at få en fyreseddel.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.