VW lover at betale kundernes CO2-regning
Volkswagen-gruppen garanterer over for EU, at enhver form for CO2-afgift vil blive kompenseret.
Hvis man som VW-kunde ender med at skulle betale ekstra CO2-afgift, fordi bilen udleder mere end først opgivet, så betaler den tyske bilproducent regningen. Arkivfoto.
Hvis man som VW-kunde ender med at skulle betale ekstra CO2-afgift, fordi bilen udleder mere end først opgivet, så betaler den tyske bilproducent regningen. Arkivfoto. Foto: Michael Probst/AP


Den tyske bilkoncern Volkswagen lover at betale regningen for 800.000 bilejere som er berørt af CO2-skandalen.

- Volkswagen-gruppen garanterer, at enhver form for CO2-afgift, som måtte dukke op, vil blive kompenseret, skriver bilkoncernens chef, Matthias Müller, i et brev til finansministrene i EU.

I brevet anmoder Müller finansministrene om at sende CO2-regninger direkte til VW, uanset hvor stor en administrativ opgave det måtte være for dem. Han benytter i brevet anledningen til at forsvare Volkswagens forsinkede svar på, hvordan der er blevet svindlet med CO2-tester. han siger, at det skyldes sagens kompleksitet.

VW har åbnet flere døgnåbne rådgivningskontorer, hvor der sidder flersprogede konsulenter, som kan besvare spørgsmål om sagen.

Omkring 98.000 benzinbiler er ramt af bilproducenten Volkswagens snyd med miljømålinger, sagde den tyske transportminister, Alexander Dobrindt, tidligere på ugen.

Volkswagen sagde tirsdag, at en intern undersøgelse hos bilfabrikanten viste, at 800.000 flere køretøjer end hidtil antaget viste "uoverensstemmelser" på kulstofemissioner.

Det amerikanske miljøagentur, EPA, sagde mandag, at Volkswagen-biler med større motorer også har installeret en snydesoftware.

Det førte til, at Porsches datterselskab i Nordamerika indstillede salget af visse Cayenne-modeller med dieselmotorer. Porsche hører under Volkswagen.
Volkswagen har lovet at samarbejde fuldt ud med EPA.

Skandalen begyndte at rulle, da Volkswagen i september erkendte, at bilproducenten havde indrettet millioner af dieselbilers software på en måde, så bilerne under test fremstod som mere miljøvenlige, end de er under almindelig kørsel på vejene.

/ritzau/dpa

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.