Vrede over vagtlægen: Markant stigning i klager
På landsplan er antallet af klager steget fra 183 i 2012 til 243 i 2014.
- Man er begyndt at forholde sig langt mere kritisk til behandlingen, og det er faktisk også det, vi ønsker, siger Jens Elkjær til DR Syd.
- Man er begyndt at forholde sig langt mere kritisk til behandlingen, og det er faktisk også det, vi ønsker, siger Jens Elkjær til DR Syd.
Christian Beutler / Scanpix


Når syge griber røret for at få fat i en vagtlæge, så er der stadig flere, der er utilfredse med den behandling, der kommer ud af det. Det viser tal fra Patienterstatningen.

På landsplan er antallet af klager steget fra 183 i 2012 til 243 i 2014. Mens antallet af klager i Region Syddanmark er mere end fordoblet fra 28 til 59 klager i den samme periode.

Det skriver DR Syd.

Sundhedsdirektør i Region Syddanmark, Jens Elkjær, er ikke af den opfattelse, at kvaliteten af vagtlægernes arbejde skulle være forringet, men han understeger, at alle klager behandles og analyseres.

Han vurderer derimod, at klagerne skal ses som et sundhedstegn:

- Man er begyndt at forholde sig langt mere kritisk til behandlingen, og det er faktisk også det, vi ønsker. Vi bliver ikke bedre, når folk bare slår sig til tåls med, at det nok ikke kan være anderledes, siger Jens Elkjær til DR Syd.

Derudover nævner Jens Elkjær mediernes store fokus på en sag på Fyn i marts 2014, som en mulig forklaring.

Her døde en 36-årig kvinde af en blodprop i hjertet få timer efter, hun havde været i kontakt med en vagtlæge på grund af trykken for brystet og voldsomt ubehag. Vagtlægen diagnosticerede det som en virus og rådede hende til at tage smertestillende piller.

- Det kan have haft den effekt, at borgerne er blevet mere opmærksomme på det her spørgsmål, vurderer Jens Elkjær.

Der er endnu ikke tal for antallet af klager over vagtlæger i 2015.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.