Vrede lærere: Færre penge til undervisning i folkeskolen
Udgiften per undervisningstime i folkeskolen er på seks år faldet med 26 procent, viser en ny analyse.
På seks år er udgiften per undervisningstime i folkeskolen faldet med 26 procent, viser en ny analyse fra Danmarks Lærerforening. Forsker peger på, at det kan have negative konsekvenser for eleverne. Arkivfoto.
På seks år er udgiften per undervisningstime i folkeskolen faldet med 26 procent, viser en ny analyse fra Danmarks Lærerforening. Forsker peger på, at det kan have negative konsekvenser for eleverne. Arkivfoto. Foto: Colourbox/free


Det er blevet billigere at undervise landets folkeskoleelever.

I hvert fald er udgiften per undervisningstime i folkeskolen de seneste seks år faldet med 26 procent, viser en ny analyse fra Danmarks Lærerforening, som bygger på tal fra Undervisningsministeriet og Social- og Indenrigsministeriet.

Og færre ressourcer til de enkelte undervisningstimer, var noget andet, end det som politikerne ville med skolereformen, mener Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening.

- Det her viser, at folkeskolereformen er totalt underfinansieret i forhold til de ekstra timer, eleverne skal have. I stedet for at sætte tilstrækkelig med ressourcer af til de mange nye timer og opgaver, så har man bare smurt de eksisterende ressourcer tyndere ud, siger han i en pressemeddelelse.

- Og så klinger det unægtelig hult, når politikerne på Christiansborg lover mere spændende og varieret undervisning og taler om, at eleverne nu har fået et fagligt løft.

Og den manglende finansiering af folkeskolereformen kan have negative konsekvenser for elevernes udbytte, mener Andreas Rasch-Christensen, forsknings- og udviklingschef på VIA University College.

- Når man gennemfører en stor reform uden den nødvendige finansiering, så bliver det endnu vanskeligere at få visionerne og intentionerne til at fungerer i praksis.

- Andre steder, hvor man har lavet større reformer af skolen for eksempel i Tyskland og i Ontario i Canada, der har man fulgt op med investeringer. Og det er altså ikke nok, at vi herhjemme siger, at vi bare skal gøre tingene på nye måder. Det kan vi ikke blive ved med at sige.

Analysen viser, at i skoleåret 2009/10 var udgiften per time per elev 77 kroner. I skolereformens første skoleår 2014/15 var udgiften faldet til 57 kroner. Det svarer til et fald på 26 procent på seks år.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.