Vores nye biler kører meget længere på literen
Danskernes nye biler kører længere på literen. Det skyldes bedre teknik og design, og at bilerne vejer mindre.
Vores nye biler kan køre længere på literen. Samtidig er priserne på både diesel og benzin faldet på grund af faldende oliepriser. Arkivfoto.
Vores nye biler kan køre længere på literen. Samtidig er priserne på både diesel og benzin faldet på grund af faldende oliepriser. Arkivfoto. Foto: Colourbox/free


Når danskerne køber ny bil, er det en mere energirigtig en af slagsen, vi triller ind i carporten, end det var tilfældet for ti år siden. Det skyldes blandt andet, at bilerne i dag kører længere på literen.

En opgørelse fra Danmarks Statistik viser, at nyindkøbte personbiler købt af hr og fru Danmark anno 2015 i gennemsnit kører næsten 23 kilometer pr. liter brændstof.

Til sammenligning kørte vores nye biler for 10 år siden 6,7 kilometer kortere pr. liter brændstof.

De nye dieselbiler, der købes i dag, kører 25 kilometer per liter. Det er 5,5 kilometer længere på literen end for ti år siden.

De nye solgte biler, der kører på benzin, kører 21,8 kilometer på literen. Det er 7,2 kilometer længere, end de nye benzindrevne biler kunne præstere i 2005.

Danmarks Statistik forklarer forbedringen med, at de nye biler, der er blevet solgt i 2015, vejer betydeligt mindre, og at motorteknik og design i dag er mere energieffektivt end for ti år siden.

Mens de danske bilister altså kommer længere på literen, skal de også have færre penge op af lommen, når tanken skal fyldes op med benzin eller diesel.

Takket være de faldende oliepriser er priserne på benzin og diesel det laveste siden 2010.

Alene i år har hver bilist i gennemsnit sparet 1000 kroner på brændstof-regningen i forhold til sidste år.

Det viser en opgørelse, som Bilbasen og Spar Nord har lavet på baggrund af energiselskabet OK's prisstatistik.

Opgørelsen ser på, hvordan de faldende brændstofpriser påvirker danskernes økonomi.

- Kortvarige prisfald på benzin og diesel har ikke den store realøkonomiske effekt, men når vi som nu ser priserne stabilisere sig på et betydeligt lavere niveau, så er det noget, der kan mærkes.

- Ikke bare hos den enkelte bilist, men også på samfundsniveau, fordi det frigør penge til andet forbrug hos såvel bilister som de virksomheder, hvis brændstofomkostninger vejer tungt, siger Jens Nyholm, cheføkonom hos Spar Nord.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.