Der er store forventninger til fremtiden for Lolland-Falster – i hvert fald når man taler med den lokale sektionsformand for LO, Jørgen Erik Kozak Nielsen. For der følger tusindvis af arbejdspladser med byggeriet af en fast forbindelse mellem Lolland og Femern i Tyskland.
Han er overbevist om, at byggeriet ikke vil blive domineret af udenlandsk arbejdskraft, sådan som det har været tilfældet for Metro Cityringen i København.
- Der skal arbejdes i henhold til danske overenskomster. Derfor er fordelen ved at bruge for eksempel østeuropæere i stedet for danskere ikke særlig stor. Jeg vil da håbe, at op imod 70-80 procent bliver danske arbejdspladser, siger Jørgen Erik Kozak Nielsen.
- Vi har et motto, der hedder: 'Aldrig mere Metro', fortæller han.
Byggeriet kommer til at koste 64 milliarder, og man forventer, at det vil give arbejde svarende til 44.000 årsværk i Danmark. Men der er stor uenighed om, hvor meget det kan hjælpe på regionens problemer med høj ledighed og fraflytning.
LÆS OGSÅ: Danskere kan gå glip af tusindvis af job på kæmpe-byggerier
Danmarkshistoriens største anlægsprojekt
Jørgen Erik Kozak Nielsen understreger, at der allerede er kommet mange nye arbejdspladser til regionen, for der bliver blandt andet bygget 18 nye broer på Lolland og Falster.
- Vi har desværre mange kedelige rekorder her, det er ikke nogen hemmelighed. Der er mange ufaglærte og mange syge. Men nu får vi Danmarkshistoriens største anlægsprojekt, det er i hvert fald en positiv rekord. Det løft skal gerne få os op på niveau, siger han.
Både lokale entreprenører, fagforeninger og Dansk Byggeri har talt om manglende kvalificeret arbejdskraft som et problem for regionen. Dansk Byggeri har sagt, at man skal være glade, hvis en tredjedel af arbejdskraften bliver dansk.
LÆS OGSÅ: Store anlægsprojekter står til at mangle hænder
Men Jørgen Erik Kozak Nielsen, som også er formand for 3F på Midtlolland, forventer, at der i langt højere grad kan findes danskere til jobbene. Blandt andet fordi projektet er blevet forlænget, og der derfor er mindre risiko for flaskehals-problemer med arbejdskraften.
- Vi er allerede rigtig godt i gang med at opkvalificere på jobcentrene i Lolland og Guldborgsund Kommune og på centeret for erhvervsuddannelser. Der kører hold uafbrudt med kurser, som giver folk kompetencer til lige præcis de tusindvis af job, der kommer på det her område, siger han.
Overdrevet optimisme
Arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet er mere skeptisk over for, hvor mange af de ledige på Lolland-Falster, som kan tage del i jobfesten.
- Jeg tror, der er en over-optimisme på Lolland-Falster. Jeg kan ikke se i tallene, at der er sket en omfattende uddannelse af de ledige i området, siger Henning Jørgensen.
Han fortæller, at på der på byggeriet vil være meget høje krav til kvalifikationerne, også blandt de ufaglærte. Så meget, at de reelt skal være på højde med en faglært.
Afledte arbejdspladser
Den socialdemokratiske arbejdsmarkedsordfører Lennart Damsbo-Andersen siger, at det rigtig nok er svært at uddanne en stor mængde ledige til lige netop de specifikke job på Femern-tunnelen. Men derfor kan det stadig give job til ledige i regionen.
- Det er ikke nødvendigvis dem fra arbejdsløshedskøen, der skal have job på byggeriet. Men hvis folk, der allerede har et arbejde, søger derover, så åbner det jo også stillinger, siger Lennart Damsbo-Andersen, der selv er valgt i Guldborgsundkredsen.
Han minder om, at over halvdelen af de forventede arbejdspladser er afledte job. For eksempel i forbindelse med transport og servicering af den helt nye by, hvor de mange ansatte skal bo.
- Mit helt personlige bud kunne være, at måske halvdelen af det samlede antal arbejdspladser kan gå til danskere, siger han.