Volkswagen taber terræn på EU-bilmarked efter skandale
Den tyske bilkoncern er klart størst i Europa, men den taber markedsandel til de øvrige efter skandale.
Volkswagen, som står midt i koncernens værste krise til dato, stod for 23,3 procent af bilsalget i Europa i september mod 23,7 procent i samme periode i fjor, viser en opgørelse fra de europæiske bilproducenters forening, ACEA, ifølge Bloomberg.
Volkswagen, som står midt i koncernens værste krise til dato, stod for 23,3 procent af bilsalget i Europa i september mod 23,7 procent i samme periode i fjor, viser en opgørelse fra de europæiske bilproducenters forening, ACEA, ifølge Bloomberg. Foto: Michael Probst/AP/AP


Den skandaleramte tyske bilkoncern Volkswagen taber terræn på det europæiske bilmarked trods en fremgang i antal registreringer på mere end otte procent i september.

Volkswagen, som står midt i koncernens værste krise til dato, stod for 23,3 procent af bilsalget i Europa i september mod 23,7 procent i samme periode i fjor, viser en opgørelse fra de europæiske bilproducenters forening, ACEA, ifølge Bloomberg.

Populære bilmærker som Audi, Skoda og Seat hører under Volkswagen, og den tyske bilgigant er fortsat klart den største på det europæiske marked.

Den franske producent Peugeot Citroën er under halvt så stor som VW og tegner sig for 10,4 procent af bilsalget i Europa.

Volkswagen erkendte i sidste måned, at bilproducenten har indrettet millioner af dieselbilers software på en måde, så bilerne under test fremstår mere miljøvenlige, end de er under almindelig kørsel på vejene.

Det har medført en voldsom krise for VW, som blev afsløret af amerikanske myndigheder, hvorefter koncernen erkendte og meddelte, at 11 millioner biler på verdensplan var berørt.

Torsdag annoncerede VW, at man fra januar næste år tilbagekalder 8,5 millioner i Europa.

I USA omfatter snyderiet 500.000 biler, og her har miljøagenturet EPA varslet bøder på op mod 18 milliarder dollar (118 milliarder kroner).

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.