Volkswagen-skandalen ruller videre: Razzia mod bilgiganten i Frankrig
Flere lande presser på for at få klarhed over, hvem der kendte til svindlen hos Volkswagen.
Politiet har gennemført razziaer mod Volkswagens kontorer i flere lande.
Politiet har gennemført razziaer mod Volkswagens kontorer i flere lande. Foto: Scanpix


Fransk politi gennemsøgte i weekenden det skandaleramte Volkswagens kontorer i Frankrig og beslaglagde harddiske og dokumenter.

Franskmændene har indledt en efterforskning mod den tyske bilgigant efter afsløringerne af manipulation med dieselbilers udslip.

Volkswagen har erkendt, at svindelen har fundet sted, og at det omfatter omkring 11 millioner biler verden over. Men flere lande kræver nu at få klarhed over, hvem der hos bilproducenten kendte til den og medvirkede til at skjule den.

Tysk politi har tidligere gennemført razziaer mod Volkswagens hovedkontor, og også italiensk politi har slået til mod flere af bilgigantens kontorer.

Tyske statsanklagere sagde fredag, at de har identificeret færre end 10 mistænkte personer i den omfattende forureningsskandale, der har skadet hele den tyske bilindustri.

-"Flere end to og færre end 10 personer" er mistænkt for at stå bag svindlen med sofistikeret software, der ændrer forureningsudslip ved test af dieselbiler, siger Klaus Ziehe, som er talsmand for den tyske statsanklagemyndighed.

Det tyske nyhedsmagasin Der Spiegel skrev i sidste uge, at "mindst 30 ledende personer var involveret i svindelskandalen hos Volkswagen". Der Spiegel henviser både til interne og eksterne undersøgelser.

VW har afvist Spiegels oplysninger som "fuldstændigt uden rod i virkeligheden."

VW's amerikanske topchef, Michael Horn, har tidligere sagt, at det var "et par software-ingeniører", der installerede det program, som kunne snyde med forureningsmålinger. Han sagde, at beslutningen ikke var bilkoncernens.

Volkswagen vil tilbagekalde 8,5 millioner dieselbiler fra det europæiske marked, fordi de har fået installeret den software, som viser lavere udledning af kvælstofilter i test, end bilerne reelt udleder.

/ritzau/AFP

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.