Volkswagen-skandale kan også ramme dansk økonomi
Hvis tysk økonomi bliver påvirket af "dieselgate", vil det også kunne smitte af på Danmark, vurderer økonomer.


Det er ikke kun i Volkswagen-hovedkvarteret i Tyskland, at panderynkerne i disse dage bliver dybere, efterhånden som omfanget af bilkoncernens snyderi med udledningsmålinger fra dieselbiler bliver større og klarere.

Også andre steder i Europa - blandt andet i Danmark - er der grund til bekymring over konsekvenserne af sagen, der i Tyskland er blevet døbt "dieselgate".

Det mener flere økonomer, som Børsen har talt med. De er alle af den opfattelse, at sagen kan få større negativ effekt på væksten i Europa end den aktuelle økonomiske turbulens i Kina.

- På kort sigt er VW en større risiko end Kina. Det er virkelig skræmmende, at det er så svært at forudse konsekvenserne.

- Hvis krisen ikke styres ordentligt, kan den ramme hele bilsektoren og det tyske brand i al almindelighed, og det kan gå hurtigt, siger Holger Sandte, der er cheføkonom for Europa i Nordea, til Børsen.

Sandte har beregnet, at en 10 procents nedgang i Volkswagens indenlandske produktion vil svare til et fald i den tyske industriproduktion på én procent og en BNP-nedgang på en kvart procent.

Det er også signifikant for Danmark, fordi Tyskland er vores største eksportmarked med en andel på 18 procent.

Erik Nielsen, der er cheføkonom i den italienske bank Unicredit, skælder i den forbindelse ud på EU-toppen, der efter hans opfattelse har ignoreret sagens mulige konsekvenser for økonomien.

- Jeg er virkelig harm, selvfølgelig på VW, men også på EU-Kommissionen og på de europæiske regeringer, der i op til to år har kendt til sagen uden at gøre noget ved det, siger han til avisen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.