Danske vognmænd kan godt begynde at frygte for deres fremtidige arbejde. Det mener i hvert fald Dansk Folkeparti. Det skriver de onsdag i en pressemeddelelse.
Den udmelding kommer, efter der i går faldt dom ved Arbejdsretten i en opsigtvækkende sag, som fagforbundet 3F har kørt mod en af landets mægtigste vognmænd, Kim Johansen Transport Group.
Striden tager sit udgangspunkt i, at vognmanden hyrer sine chauffører via bulgarske og rumænske rekrutteringsbureauer og ansætter dem i en estisk del af transportgruppen. Det sker, selv om de kører i lastbiler, der er indregistreret i Danmark og har danske og europæiske køretilladelser udstedt af Trafikstyrelsen.
Den fremgangsmåde er 3F rygende uenig i, men til trods for uenigheden er der ikke meget, de kan gøre for at komme vognmandens rekrutteringsmetode til livs. Arbejdsretten slog nemlig tirsdag fast, at fagforbundet ikke kan føre en retssag mod et estisk selskab, og derfor ikke kan starte en konflikt mod vognmanden.
Den afgørelse skaber vrede hos Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christensen. Han frygter, at denne sag vil skabe præcedens, så de danske chauffører fremover vil stå chanceløse i konkurrencen med deres lavtlønnede østeuropæiske konkurrenter.
- Når 3F forbydes at føre konflikt mod Kim Johansen, fordi han har ansat bulgarske og rumænske chauffører, der får under 13.500 kroner om måneden via et datterselskab i Estland, så har de uddannede danske chauffører, der kører efter overenskomst og danske køre-hviletidsbestemmelser, et kæmpe problem, siger Kim Christiansen i en pressemeddelelse.
Trafikordføreren er også rystet over, hvor nemt det er at snyde det danske overenskomstsystem.
- Det giver ingen mening at danske vognmænd skal aflønnes efter danske overenskomstforhold, men hvis en smart arbejdsgiver etablerer en postkasse i Estland, så gælder denne regel pludselig ikke mere, siger Kim Christiansen og fortsætter:
- Jeg forstår derfor godt, at 3F og store dele af fagbevægelsen nu er yderst bekymrede. Dommen i Arbejdsretten betyder jo, at virksomheder, der organiserer sig lidt for smart via hovedkvarterer i EU-lavtlønslande, nu kan underbyde det danske overenskomstsystem, siger Kim Christiansen.
Kim Johansen Transport Group er en af landets største transportvirksomheder med 350 lastbiler og flere end 700 chauffører.
Newspaq