Vidste du det? Disse madvarer kan gøre dig rask
Mørk chokolade og kaffe hjælper dig hurtigere af med influenza og forkølelse.
Snøft, det er ikke rart at være forkølet i julen. Heldigvis kan du spise lidt af snotten væk.
Snøft, det er ikke rart at være forkølet i julen. Heldigvis kan du spise lidt af snotten væk. Colourbox


Cecilie Wenstrup, Traffic Center, Aller Media

 

Der er nogle madvarer, du med fordel kan spise, når du er syg. De booster immunforsvaret, lindrer smerter og hjælper dig hurtigere gennem influenza og forkølelse.

Kan man spise muggent mad? Læs mere på søndag.dk

Nudelsuppe med kylling

- Denne ret er øverst på listen over det, du skal spise, når du er syg. Og det er der en grund til:

Når du er snottet, har kvalme eller hovedpine giver retten dig en tiltrængt dosis af væsker og næringsstoffer. Kombinationen af suppen og de sunde grøntsager kan i øvrigt hjælpe med at bekæmpe irritationen i de øvre luftveje, forklarer diætist Jaclyn London til Good housekeeping.com.

Mørk chokolade

Ren kakao (70 procent eller højere) er fuld af sygdomsbekæmpende antioxidanter og polyphenoler. Derfor kan du med fordel spise masser af chokolade, når du er syg. Et studie fra England har også vist, at der er et stof i kakaoen, der er med til at bekæmpe hoste.

Forebyg sygdom med nødder. Læs mere på udeoghjemme.dk

Kaffe og te

Både kaffe og te indeholder antioxidanter, der er med til at bekæmpe influenza. Putter du lidt honning eller frisk ingefær i din te, så er det endnu bedre. Ingefær lindrer smerte og er tilmed beroligende, så det kan hjælpe dig med at få lidt søvn. Honningen smører din hals og lindrer dermed ondt i halsen.

Rødvin

Et glas rødvin kan dels hjælpe dig med at falde i søvn, men det er også fuld af nøjagtig de samme sygdomsbekæmpende antioxidanter, som man finder i te og chokolade. Forskning har faktisk vist at rødvin kan mindske modtageligheden for luftvejsinfektioner, skriver Good Housekeeping.

Listen over superfoods. Læs mere på femina.dk

Nødder og frø

Nødder og frø er rige på zink. De er også rige på E-vitamin, der er antioxidant, der hjælper med at bekæmpe infektioner.

Fisk

Laks, tun og makrel er rige på omega-3-fedtsyrer. De hjælper med at genoprette immunforsvaret under for eksempel en influenza.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.