Vi kikser køb af flybilletter
Nogle gange har vi lidt for travlt, når vi køber flybilletter på nettet. Det kan føre til sure situationer, hvor vi selv hæfter for fejlkøb.
Har du prøvet at stå i lufthavnen og opdage, at din flybillet er booket til en helt anden dag?
Har du prøvet at stå i lufthavnen og opdage, at din flybillet er booket til en helt anden dag? Foto: /free


Et bogstav der mangler i din e-mail, så bekræftelsen aldrig når frem, eller flybilletter som er booket til de helt forkerte dage.

Fejl i onlinekøb af flybilletter er ifølge den danske organisation E-mærket blandt de hyppigste fejl, som internethandlende danskere begår.

For nogle opdages fejlen tidligt, men for andre kan det betyde en sur ekstraudgift, hvis man kommer til at hæfte for et fejlkøb eller ikke får det lavet om. En afgørelse fra Forbrugerklagenævnet har slået fast, at du selv har ansvaret for, at de oplysninger, du indtaster, er korrekte, når du handler online.

- Aftalen er bindende, selv om du er kommet til at afgive forkerte oplysninger, forklarer Matilde Lindstrøm, der er jurist hos E-mærket.

Hor Forbruger Europa kan direktør Lars Arent sagtens genkende tendensen:

- I normal e-handel har du et kæmpe sikkerhedsnet i fortrydelsesretten, men når man køber flybilletter, har man ingen fortrydelsesret, så hvis du taster kortoplysninger to gange, fordi de første vindue frøs, så kan du reelt ende med to sæt billetter, og det kan vi ikke hjælpe med, fortæller han til Ritzau Fokus.

Flyselskaberne kan heller ikke gøres ansvarlige, hvis du har glemt at taste dit mellemnavn, og din billet derfor ikke matcher navnet i dit pas.

Men for de fleste selskaber gælder det, at man kan få lov til at lave sin billet om, både hvis man har tastet forkert navn, dato eller e-mail - men det koster.

- De fleste kan godt forstå, at du skal betale differencen, hvis du skal ændre dine rejsedage på en flybillet, men det bliver en udfordring for mange, når flyselskaberne kræver gebyrer for at rette småfejl som en stavefejl eller en slåfejl i e-mail-adressen, forklarer Lars Arent.

Hans bedste råd er derfor at give sig selv lov til at være langsom og grundig, når du køber flybilletter. Lad dig ikke hidse op af, at de er billige, men indtast dine oplysninger langsomt og læs vilkårene, du kommer forbi, grundigt.

- Betingelserne er ekstravigtige, når du ikke har en fortrydelsesret som andre handelssteder på nettet.

Betingelserne for købet kan også være en hjælp, hvis du opdager en fejl i dine indtastninger efterfølgende, fortæller Matilde Lindstrøm.

For nogle selskaber gælder det nemlig, at du har muligheden for ændringer men kun i et bestemt tidsrum.

- I den seneste afgørelse fra Forbrugerklagenævnet, hvor køberen selv hæftede for en fejlindtastning, havde selskabet faktisk en 24 timers fortrydelsesret, som man kunne have gjort brug af, hvis man havde læst betingelserne og opdaget fejlen i tide, forklarer Matilde Lindstrøm.

Det er desuden en god idé at være ekstra opmærksom, hvis du handler flybilletter på en udenlandsk side.

Lars Arent understreger, at man på visse tyske sider godt kan hæfte for handlen, allerede inden man har tastet sine kortoplysninger.

Så selv hvis man tror, man har droppet handlen i tide, kan der alligevel komme en opkrævning, hvis man ikke har læst vilkårene ordentligt.

Fakta: Det skal du huske, når du køber flybilletter online:

- Tjek datoen. Og tjek den igen, inden du trykker "køb".

- Giv dig tid til at læse dine indtastninger igennem.

- Husk at læse vilkårene, så du ved, om du kan gøre noget, hvis du har begået en fejl.

- Husk, at der ikke er fortrydelsesret på flybilletter købt online.

- Oplever du noget, som du vil klage over, så klag hurtigst muligt.

- Gem alle kvitteringer og bekræftelser.

Kilder: E-mærket, Forbruger Europa

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.