Vi forsikrer os mod arbejdsløshed som aldrig før
Selvom arbejdsløsheden falder, vælger flere danskere at tegne en lønforsikring.
Salgs- og marketingfolkene er en af de grupper, som især køber lønforsikringer.
Salgs- og marketingfolkene er en af de grupper, som især køber lønforsikringer. Modelfoto: Iris/Scanpix/arkiv


Frygten for at miste over halvdelen af sin indkomst, hvis man bliver fyret, får flere og flere danskere til at købe en lønforsikring. Det sker, på trods af at arbejdsløsheden falder støt i øjeblikket, skriver Finans.

Salgs- og marketingfolkene er en af de grupper, som især køber lønforsikringer.

I første halvdel af i år er andelen af lønforsikrede medlemmer hos Business Danmark steget med 20 procent, så det i dag er 15 procent af medlemmerne, der har en lønforsikring.

"Det handler om at sikre sig selv og sin familie økonomisk. For mange af vores medlemmer er dækningsgraden på dagpengene kun omkring 40 procent," siger Per Møller, formand for beskæftigelsesudvalget i Business Danmark til Finans.

Selvom Business Danmarks medlemmer køber lønforsikringer som aldrig før, er de generelt ikke bange for at blive arbejdsløse. Kun 6 procent af fagforeningens medlemmer føler sig ikke sikre i deres job. I 2010 var tallet 17 procent.

Tendensen gælder ikke kun inden for salg og marketing. Ser man på ledigheden i Danmark generelt, er den faldet støt siden 2010, og samtidig er antallet af danskere med lønforsikringer steget. Fra 2010 til 2015 har 133 procent flere danskere fået en lønforsikring, det viser tal fra Forsikring & Pension.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.