Vestager uddeler rekordstor EU-bøde til lastbilkartel
Kartellet har stået på i 14 år fra 1997 og frem til 2011, da EU-Kommissionen gennemførte inspektioner.
Man kunne have bygget hele Storebæltsbroen i Danmark for den sum, som lastvognskartellet nu skal betale i bøder, siger EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager.
Man kunne have bygget hele Storebæltsbroen i Danmark for den sum, som lastvognskartellet nu skal betale i bøder, siger EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager. Foto: Darko Vojinovic/AP


EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, uddeler tirsdag en rekordstor kartelbøde til Europas største producenter af lastbiler.

Den samlede bøde for ulovlige prisaftaler er på 2,93 milliarder euro, hvilket svarer til næsten 22 milliarder kroner.

Bøderne rammer Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF, mens MAN, der afslørede kartellet, slipper for straf.

De fem koncerner producerer tilsammen ni ud af ti mellemstore og store lastbiler, der bliver solgt i Europa.

Samtidig fortsætter kartelsagen mod Scania, der ikke har ønsket at indgå forlig med EU-Kommissionen om en bøde. Dermed kan den samlede bøde blive endnu større.

Margrethe Vestager siger, at den rekordstore bøde er et klart budskab til virksomheder om, at karteller ikke accepteres.

- Man kunne have bygget hele Storebæltsbroen i Danmark for den sum, som de selskaber nu skal betale. Det er en smuk bro, siger Margrethe Vestager på et pressemøde i Bruxelles.

Hun siger, at der i alt kører over 30 millioner lastbiler rundt med varer på de europæiske veje. Lastbilerne står for tre fjerdedele af al indlandstransport i Europa.

- Så dette kartel vedrører en meget vigtig del af vores økonomi, siger konkurrencekommissæren.

EU-Kommissionen har afsløret de store producenter i at aftale listepriser på mellemstore og store lastbiler.

Samtidig har producenterne aftalt at forsinke ny teknologi, der skulle nedbringe lastbilernes udledning af sundhedsfarlige stoffer, hedder det i afgørelsen fra EU-Kommissionen.

Kartellet har stået på i 14 år fra 1997 og frem til 2011, da EU-Kommissionen gennemførte en række inspektioner på lastbilfabrikkerne.

De første syv år blev priserne aftalt, når ledende medarbejdere fra producenterne af lastbiler mødte hinanden til blandt andet handelsmesser suppleret med samtaler over telefon.

Ifølge Margrethe Vestager fandt det første møde i kartellet dog sted på et hotel i Bruxelles, hvor ledende medarbejdere fra lastvognsfabrikkerne mødtes i januar 1997.

Kartellet blev senere organiseret fra datterselskaber i Tyskland via e-mail.

Straffen, som Vestager nu uddeler til lastvognskartellet, er samlet dobbelt så stor som den hidtil største bøde, der i 2012 ramte syv producenter af tv- og computerskærme.

- Men det er der gode grunde til. Især at kartellet berører et meget stort marked, og at det fortsatte meget længe, siger hun.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.