Vestager nikker ja til Mærsk og konkurrenternes priser
Godkendelsen kommer, efter konkurrencekommissær Margrethe Vestager har undersøgt branchen for ulovlig adfærd.
En række store rederier, henunder Maersk Line, slipper for bøder eller andre straffe, som EU-Kommissionen kunne have pålagt dem.
En række store rederier, henunder Maersk Line, slipper for bøder eller andre straffe, som EU-Kommissionen kunne have pålagt dem. Foto: /Polfoto


Det A.P. Møller - Mærsk-ejede rederi Maersk Line og 13 andre containerrederier har fået EU's godkendelse til deres nye praksis omkring forhøjelser af de rater, de tager for at fragte containere.

Det fortæller EU-Kommissionen torsdag, efter at konkurrencekommissær Margrethe Vestagers kontor har undersøgt containerbranchen for ulovlig adfærd omkring ratestigninger.

Kommissionen var utilfreds med den gamle praksis, hvor de enkelte rederier fortalte, hvor meget deres fragtrate ville stige med på bestemte ruter og fra bestemte datoer, men ikke hvad raten gik fra og til.

Den nye praksis er, at rederierne fortæller den nye maksimumpris, samt hvilke beløb og tillæg, den består af, og i øvrigt tidligst varsler kunderne 31 dage før den gældende dato.

Det har rederierne selv tilbudt for at imødekomme kommissionens bekymring.

- Efter at have foretaget en markedsundersøgelse af tilsagnene kan kommissionen konstatere, at de afhjælper konkurrenceproblemerne.

- Da rederierne vil være bundet af de varslede priser, vil det skabe større prisgennemsigtighed for kunderne og mindske sandsynligheden for samordnet prissignalering, lyder det i en pressemeddelelse.

Godkendelsen gælder de 14 rederier, der regelmæssigt har kommunikeret via den gamle metode. Ud over Maersk Line tæller det alle branchens største rederier, herunder MSC, CMA CGM, Hapag-Lloyd og alle de største asiatiske spillere.

De slipper nu for bøder eller andre straffe, som EU-Kommissionen ellers kunne have pålagt dem.

A.P. Møller - Mærsk modtager EU-Kommissionens afgørelse med glæde.

- Vi er meget tilfredse med, at EU-Kommissionen har lukket sagen uden at finde overtrædelser af EU's konkurrencelovgivning, siger Camilla Jain Holtse, Maersk Lines ansvarlige for området, i en pressemeddelelse fra rederiet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.