Onsdag aften lokal tid er verdens største luftfartøj blevet sendt ud på sin jomfrurejse i England.
Det sker fire dage efter, at luftfartøjet oprindeligt skulle være lettet. Det blev imidlertid udsat på grund af tekniske problemer.
Fartøjet hedder Airlander 10, og det er en hybrid mellem et fly og et luftskib. Fartøjet lettede til jubel og tilråb fra et stort publikum i Cardington i det centrale England. Det landede 30 minutter senere.
Airlanders jomfrurejse finder sted 85 år efter, at luftskibet R101 lettede fra samme flyveplads i Cardington, før det styrtede ned i Frankrig. 48 personer omkom i ulykken, der fik Storbritannien til at stoppe for produktion af luftskibe.
Airlander 10 blev oprindeligt udviklet til den amerikanske hær til overvågningsopgaver. Projektet blev dog sparet væk.
Fartøjet er hele 92 meter langt, og det kan både transportere fragt og passagerer. Airlander 10 betegnes som "det største operationelle luftfartøj i verden".
Det blev udviklet med støtte fra den britiske regering, der gav 2,5 millioner pund til formålet. Det svarer til omkring 21 millioner kroner.
Ifølge selskabet bag Airlander 10, Hybrid Air Vehicles (HAV), kan det nå en højde på knap fem kilometer og en fart på 148 kilometer i timen.
Under de rigtige forhold kan fartøjet, der er fyldt med helium, holde sig i luften i mere end to uger.
Søndag skulle have været dagen, hvor Airlander 10 steg til vejrs for første gang, men problemer med teknikken betød, at HAV udsatte jomfrurejsen. Problemerne var altså blevet løst onsdag.
Ifølge administrerende direktør i HAV, Stephen McGlennan, er Airlander 10 både billigere og grønnere end en helikopter.
- Det her er glimrende britisk innovation. Det er den bedste kombination af luftskib, helikopter og fly, siger han.
/ritzau/AFP