Venstre vil udlicitere flere togstrækninger
Mere konkurrence er afgørende for en bedre togdrift, mener Venstre, som vil have flere strækninger i udbud.
Hvor mange strækninger, som Venstre ønsker sendt i udbud, vil Kristian Pihl Lorentzen ikke ud med offentligt. Arkivfoto.
Hvor mange strækninger, som Venstre ønsker sendt i udbud, vil Kristian Pihl Lorentzen ikke ud med offentligt. Arkivfoto. Foto: LINDA JOHANSEN/POLFOTO


Flere togstrækninger skal i udbud. Det mener Venstre, som vil sætte det ønske højt på dagsordnen, når politikerne skal forhandle om en ny trafikkontrakt mellem staten og DSB. Socialdemokratiet er ikke afvisende.

Venstre er af den opfattelse, at man ved at sende enkelte strækninger i udbud sikrer den bedste togdrift for de penge, der er til rådighed. Det siger transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) til Ritzau.

- Vi vil have mere konkurrence, det er afgørende for at få en bedre togdrift. Derfor vil vi udlicitere en større del af togdriften som et middel til at få en bedre togdrift. Vi kan se fra andre lande samt Midt- og Vestjylland, at det virker, siger han.

Hvor mange strækninger, som Venstre ønsker sendt i udbud, vil Kristian Pihl Lorentzen ikke ud med offentligt.

Arriva har siden 2003 drevet togdrift i Midt- og Vestjylland.

Den udlicitering har fungeret godt, og Socialdemokratiet afviser ikke, at flere strækninger kan komme i udbud. Det siger partiets transportordfører, Rasmus Prehn.

- Vi udelukker ikke noget på forhånd. Men det er klart, at DSB's intercity-net er bygget op sådan, at man ikke bare lige kan udbyde en strækning som for eksempel København-Esbjerg.

- Men vi er bestemt ikke modstandere af andre aktører. Vi har haft stor succes med Arriva i det vestjyske, og man kan forestille sig, at man har områder, hvor udbud kan komme i spil, siger Rasmus Prehn (S).

Kystbanestrækningen på Sjælland har også været i udbud - et udbud som DSB og FirstGroup vandt. Det samarbejde har dog ikke levet op til forventningerne.

De dårlige erfaringer fra det forløb skal dog ikke forhindre flere strækninger i at komme i udbud, siger Venstre.

- Vi har noteret alle de faldgrupper, som var i Kystbaneudbuddet, og vi ved, at vi ikke skal gøre det på samme måde. Derimod skal vi bruge gode erfaringer fra både Jylland og udlandet, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Han fortæller samtidig, at man har haft en tæt dialog internt i blå blok med stor enighed forud for forhandlingerne med regeringen om trafikkontrakten.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.