Vejrets skyld: Carlsberg-omsætning skrumper
Carlsberg har fortsat vanskeligt ved at få afsat sine varer i Østeuropa. Positivt nyt fra Asien.
Carlsberg-øllet flød ikke i lige så store strømme i Østeuropa, som det har gjort.
Carlsberg-øllet flød ikke i lige så store strømme i Østeuropa, som det har gjort. Foto: NIELS CHRISTENSEN/POLFOTO


Carlsberg er fortsat plaget af den svage russiske økonomi, som igennem længere tid har sat et negativt aftryk på bryggerikoncernens regnskaber.

Det gjorde den også i første halvår af 2015, hvor driftsresultatet endte med et plus på 3583 millioner kroner.

Det er imidlertid 12 procent lavere end i samme periode sidste år, og selskabets nye administrerende direktør, Cees t'Hart, må konstatere, at fine resultater i Asien altså ikke er nok til at indhente det tabte i Østeuropa.

Omsætningen i Østeuropa skrumpede i andet kvartal med en femtedel sammenlignet med sidste år, og resultatet af den primære drift endte med at blive godt en halv milliard lavere.

Samtidig har dårligt vejr også påvirket selskabets indtjening i Vesteuropa, hvor der ikke bliver drukket så mange øl, når vejret ikke er så varmt.

- Vi forventer ikke, at de stærke asiatiske resultater kan opveje de resultatet i Vesteuropa, der har været svagere end ventet, og de vanskelige markedsforhold i Østeuropa, siger Cees t'Hart i regnskabet.

I Asien øgedes salget af øl fra 9,8 millioner hektoliter i andet kvartal sidste år til 1,11 i samme periode i år. Det skyldes dog hovedsageligt opkøbet af Chongqing Eastern Asset.

Carlsberg sænker i forbindelse med halvårsregnskabet sine forventninger til den organiske vækst i indtjeningen en smule.

Det skyldes foruden de vanskelige markedsvilkår også, at man ikke forventer at kunne nå de sparemål, man har opsat.

Aktionærerne kan dog fortsat vente at få det samme i udbytte, som de er blevet stillet i udsigt.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.