Vejarbejderen Torben: - Skal vi have dødsfald, før der bliver gjort noget?
Torben Koust Enevoldsen mærker hver dag, hvordan fartbøller tordner tæt forbi ham. Han er glad for idéen om stærekasser ved vejarbejde. Det er nemlig godt for både tryghed og sikkerhed, mener han.
Torben Koust Enevoldsen er vejarbejder og træt af fartdjævle. Han håber, at stærekasser ved vejarbejde kan give mere tryghed og arbejdsro.
Torben Koust Enevoldsen er vejarbejder og træt af fartdjævle. Han håber, at stærekasser ved vejarbejde kan give mere tryghed og arbejdsro. Privatfoto


- Det svarer jo lidt til at stå på en havnemole i stiv kuling. Hvis ikke du er opmærksom, bliver du nærmest blæst omkuld.

Sådan beskriver vejarbejder Torben Koust Enevoldsen sin arbejdsdag, hvor mange bilister ser stort på hastighedsgrænser og drøner forbi ham og kollegerne.

Han er glad for Danske Anlægsentreprenørers forslag om, at der opsættes stærekasser ved større vejarbejder. På den måde kan vejarbejderne nemlig bedre koncentrere sig om deres arbejde.

Er det nu i dag, jeg bliver kørt ned?

- Du kan jo kun have fokus ét sted, og det bliver jo desværre tit rettet mod trafikken i stedet for mod dit arbejde. Mange af mine kolleger føler sig mere stressede, fordi de holder øje med bilerne i stedet for arbejdet. Der skal jo ikke mere end det dæk, der sprænger, til vi har en stor katastrofe, siger Torben Koust Enevoldsen.

Derfor synes han godt om stærekasser, hvis de kan få bilisterne til at lette speederen.

- Så kan man være mere afslappet, og man kan være tryg ved, at ens familie ikke skal gå og tænke på, om man kommer galt afsted. For det er jo lige så meget ens familie, som går og tænker på om det nu er i dag, man bliver kørt ned, siger han.

Kollega kørt ned

Torben Koust Enevoldsen og kollegerne har god grund til at være utryg, mener André Breindahl, arbejdsmiljøkonsulent i vejarbejdernes fagforening, 3F.

- For et par år siden blev flere af vores medlemmer omkring Slagelse ramt af en uopmærksom billist, som kørte direkte igennem en afspærring. Når sådan nogle ting sker, er det marginalerne, der er forskellen på liv og død, siger André Breindahl.

Også Torben Koust Enevoldsen har oplevet faren på tæt hold, da en kollega i foråret blev strejfet af en travl bilist. Det fik ham i foråret til at forfatte en opsang på Facebook, som hurtigt blev en hit i medierne. Få dage efter blev kollegaen kørt ned af en bil:

- Jeg synes, man hænger meget i bremsen med at skabe sikkerhed for os på vejene. Skal vi virkelig have dødsfald, før der bliver gjort noget?

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.