Værd at vide om Endomondos nye ejer
Amerikanske Under Armour købte onsdag danske Endomondo for godt 575 millioner kroner.
Den danske motions-applikation Endomondo er blevet solgt til amerikanske Under Armour. Arkivfoto
Den danske motions-applikation Endomondo er blevet solgt til amerikanske Under Armour. Arkivfoto Foto: PETER KLINT/POLFOTO


Den amerikanske sportstøjsproducent Under Armour har købt den danske motions-applikation Endomondo for over en halv milliard kroner.

Læs her, hvem Endomondos nye ejer er:

* Grundlagt i Baltimore, USA, i 1996 af den nuværende topchef Kevin Plank.

* Producerer blandt andet sportstøj, sportssko, accessories og mere hverdagsagtig beklædning.

* Er noteret på børsen i New York og har en markedsværdi på 15,7 milliarder dollar (102 milliarder kroner).

* Omsatte i 2014 for 3,1 milliarder dollar (20,2 milliarder kroner). Målt på omsætning det næststørste sportsbrand i USA efter Nike. I Europa er mærket dog mindre kendt.

* Opnåede et gennembrud, da Warner Brothers i 1999 kontaktede selskabet og bad det lave tøj til filmene "Any Given Sunday" og "The Replacements". I 2003 lancerede Under Armour sin første tv-reklame.

* Sponsorerer blandt andet NFL-stjernen Tom Brady, skistjernen Lindsey Vonn og Premier League-fodboldklubben Tottenham.

Kilder: Under Armour, New York Stock Exchange, CNN

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.