Vægttab: Er kost eller motion vigtigst?
To sundhedseksperter er uenige om, hvordan træning og diæt skal vægtes, hvis man vil slippe af med dellerne efter julens ædegilder.
Er det mest effektivt at skrue op for motionen eller ned for kalorierne, hvis man vil tabe sig og ikke har overskud til at kaste sig over begge dele med det samme?
Er det mest effektivt at skrue op for motionen eller ned for kalorierne, hvis man vil tabe sig og ikke har overskud til at kaste sig over begge dele med det samme? Colourbox


Af Videnskab.dk

Den dårlige samvittighed skal for mange i januar forvandles til rå muskelmasse eller færre deller. Det kan dog være lidt besværligt at finde ud af, hvordan man gør det bedst.

Skal man kaste sig over en kur som 5:2, svede sig halvt ihjel i et fitnesscenter, eller kan man 'bare' skifte kage og slik ud med frugt og grønt?

Den korte besked fra sundhedseksperterne Morten Zacho fra Rigshospitalet og Thomas Meinert Larsen fra Københavns Universitet er, at man kan komme langt med en omlægning af sin kost og mere motion.

Men hvordan de to ting skal vægtes for at opnå resultater, var eksperterne knapt så enige om, da de besvarede læsernes spørgsmål om slankekure i en livechat på Videnskab.dk 7. januar 2015, skriver Videnskab.dk.

Læs hele livechatten på Videnskab.dk

Selvom begge eksperter begge nævner, at kost og motion er de vigtigste faktorer, man kan skrue på, når det handler om at tabe sig, er der uenighed.

Morten Zacho foreslår nemlig, at man skal dreje mere på træningsknappen, end den med kost hvis der skal komme resultater.

»Spis samme mængde som du plejer, men sundere ting og skru op for træningen,« skrev Morten Zacho, der er cand. scient og idrætsfysiolog og projektleder ved Center for Aktiv Sundhed på Rigshospitalet, i chatten.

Dette udsagn var Thomas Meinert Larsen, der er lektor og forsker i fedmebehandling og kost, ikke helt enig i. Han mener, at kosten er en lettere vej til at tabe sig hurtigt end motionen.

»Jeg er uenig med Morten. Det er langt lettere at introducere et vægttab med kost end med motion. Det viser forskningen utvetydigt. Men færre kalorier og mere motion, det er utvetydigt det sundeste, da du får nogle metaboliske forbedringer og velvære med motionen, som du ikke får på samme måde alene med kosten,« skrev Thomas Meinert Larsen fra Københavns Universitet i livechatten.

Læs også hos Videnskab.dk: Ti myter om fedme og slankekure

I chatten kom eksperterne med gode råd til, hvordan man kan komme af med sin topmave, og hvilke elementer man skal pille ved i sin kost.

»Forskning har vist, at især træning med høj intensitet er effektivt til at fjerne fedtet i maveregionen. Jeg vil derfor anbefale sund kost selvfølgelig, intervaltræning og styrketræning. Gerne mange mindre pas fordelt over ugen,« skrev Morten Zacho.

Men den hårde træning nytter formentlig ikke noget, hvis du sætter dig hjem i sofaen og guffer en bakke pomfritter bagefter. Thomas Meinert Larsen har derfor nogle råd til, hvad man kan gøre med sin kost, hvis man vil omlægge den.

»Hvis jeg skal anbefale en bestemt kost til generel kostomlægning, så ville jeg nok vælge en kost med lidt mere protein, og færre kulhydrater eksempelvis ris, kartofler, pasta og brød. Mange af de mest populære sunde kostfilosofier følger faktisk disse råd. Naturligvis skal man først reducere kraftigt på slik, kage, sodavand, alkohol med videre. Det er første og vigtigste skridt,« skrev han.

Andre artikler på Videnskab.dk:

Hvordan træner man rigtigt?

Dyrker alle hanner sex med hvem som helst?

Sjælden optagelse: Grønlandshaj dukker pludselig op i dybet

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.