Våbenindustrien tjener styrtende på bølge af masseskyderier
Smith & Wesson, der fremstiller våben, fremlægger endnu et stærkt regnskab.
Den amerikanske våbenindustri kan på bundlinjen aflæse amerikanernes købelyst, når det kommer til pistoler og rifler. Arkivfoto
Den amerikanske våbenindustri kan på bundlinjen aflæse amerikanernes købelyst, når det kommer til pistoler og rifler. Arkivfoto Foto: John Locher/AP


Det amerikanske våbensalg er rygende varmt.

Det har en bølge af masseskyderier - senest på en natklub for homoseksuelle i Orlando, Florida - tilsyneladende ikke ændret på. Snarere tværtimod.

Våbengiganten Smith & Wesson har således torsdag fremlagt et imponerende kvartalsregnskab med et overskud på knap 294 millioner dollar. Det svarer til 1,95 milliarder kroner.

Det er en stigning på 50 procent i forhold til sidste år, lyder det fra virksomheden ifølge The Guardian. Salget af skydevåben fra fabrikanten steg samlet med knap en fjerdedel i forhold til året inden.

James Debney, administrerende direktør for Smith & Wesson, siger til The Guardian, at våbenvirksomheden har nydt godt af "en stærk kundeefterspørgsel".

Efterspørgslen er blevet drevet op af frygt for terrorangreb og amerikanernes behov for at kunne beskytte sig selv. Yderligere har udsigt til mulige stramninger i våbenloven fået salget til at eksplodere.

Stramningerne har stået højt på præsident Barack Obamas dagsorden, men særligt Republikanerne har blokeret for en skærpet våbenlov.

Siden Barack Obama tiltrådte som USA's præsident, er Smith & Wessons salgstal ifølge The Guardian steget med 200 procent.

Regnskabet fra Smith & Wesson kommer i kølvandet på den mest dødelige skudmassakre i USA's nyere historie. 49 mennesker blev dræbt på en natklub i Florida, da en gerningsmand åbnede ild mod de festende gæster natten til søndag.

Da regnskabet er offentliggjort få dage efter angrebet, har tragedien ikke spillet ind på våbengigantens salgstal. Historisk set er der dog et mønster for, at masseskyderier får salget af rifler og pistoler til at tage til.

Efter angrebet i San Bernadino i december, hvor et ægtepar skød og dræbte 14 mennesker, steg Smith & Wessons kvartalssalg eksempelvis med 61,5 procent, skriver CNN Money.

I sidste weekend blev der ud over Orlando-tragedien udført fem andre masseskyderier i USA, skriver The Guardian. Flere af dem kostede menneskeliv.

Smith & Wessons finansdirektør, Jeffrey Buchanan, siger til journalister, at det er for tidligt at sige noget om, hvorvidt weekendens masseskyderi vil kunne aflæses i virksomhedens fremtidige salg.

- Det er kun få dage siden, så det er svært at sige, om der er nogen langvarig effekt af to-tre dages aktiviteter, siger han ifølge The Guardian.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.