V: Togfond gør SR økonomisk uansvarlig
Skrumpende oliemilliarder i Togfonden viser, at regeringen kommer med løfter uden økonomisk bund, mener V.
Vestres skatteordfører, Torsten Schack Pedersen, mener, at regeringen fører en uansvarlig økonomisk politik. Det udtaler han, efter at Togfonden efter alt at dømme får færre milliardindtægter i kassen end beregnet på grund af lav oliepris. Arkivfoto.
Vestres skatteordfører, Torsten Schack Pedersen, mener, at regeringen fører en uansvarlig økonomisk politik. Det udtaler han, efter at Togfonden efter alt at dømme får færre milliardindtægter i kassen end beregnet på grund af lav oliepris. Arkivfoto. Foto: JOACHIM ADRIAN/POLFOTO


Venstre er ude med riven, efter at det torsdag står klart, at regeringen kommer til at lede efter alternativ finansiering til sin storstilede togfond, hvis ikke olieprisen stiger dramatisk over de kommende år.

Olien koster i dag langt mindre, end landets ledere budgetterede med, da man besluttede at bruge provenuet fra en øget beskatning af olien fra den danske del af Nordsøen til en omfattende elektrificering af jernbanen.

- De her tal viser med al tydelighed, at vores bekymringer for Togfonden var velbegrundede. Der er lige nu et stort hul i regeringens plan, og regeringen skylder svar på, hvor pengene så skal komme fra, siger Venstres skatteordfører, Torsten Schack Pedersen.

I den økonomiske redegørelse, som blev fremlagt torsdag, venter man en oliepris på 88 dollar per tønde i december 2015 og 97,2 et år senere.

Men regeringen har regnet med en gennemsnitlig oliepris på 134 dollar per tønde for årene 2015 til 2020.

- Regeringen fører en uansvarlig økonomisk politik, og det her er blot endnu et eksempel på, at regeringen skubber en kæmpe regning foran sig. De kommer med gyldne løfter, men anviser en finansiering, der nu viser sig at være fugle på taget, siger Torsten Schack Pedersen.

Ifølge olieanalytiker Thina Margrethe Saltvedt fra Nordea er oliebudgettet på godt 130 dollar og olieprisen ved udgangen af henholdsvis 2015 og 2016 på grænsen til det urealistiske.

Aktuelt ligger olieprisen under 65 dollar per tønde, og Nordea opererer med en prognose på 73 dollar per tønde i 2015.

Ifølge regeringens beregninger skal oliebeskatningen indbringe 27,5 milliarder kroner til jernbanestrategien, men med den nye prognose står tallet til at blive mindre, påpeger tænketanken Kraka.

- Hvis man gentager regeringens regnestykke i dag med de samme forudsætninger og tager udgangspunkt i, hvad regeringen forventer, at olieprisen vil være de kommende år, så mangler der 8,5 milliarder. Tager man udgangspunkt i den aktuelle pris, ryger man endnu længere ned, konstaterede vicedirektør Jens Hauch torsdag.

Socialdemokraterne garanterer, at Togfonden vil blive realiseret, også selvom udbyttet fra olien bliver mindre end forventet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.