Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

V: Folk på kontanthjælp skal flytte efter job

Venstre vil i sit udspil til en kontanthjælpsreform tvinge kontanthjælpsmodtagere til flytte for at få arbejde

10. aug. 2012 kl. 12:36 (opdateret kl. 14:04)
Start et spil på Spigo.dk
Spil
- Hvis man skal på offentlig forsørgelse, så må man også være parat til at tage et job, selvom det ikke ligger rundt om hjørnet, siger Venstres formand Lars Løkke Rasmussen fra partiets sommergruppemøde.
- Hvis man skal på offentlig forsørgelse, så må man også være parat til at tage et job, selvom det ikke ligger rundt om hjørnet, siger Venstres formand Lars Løkke Rasmussen fra partiets sommergruppemøde. Foto: Ditte Valente / POLFOTO
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen

Venstre vil tvinge kontanthjælpsmodtagere til at flytte efter job, hvis de fortsat vil have penge fra staten. Det siger partiformand Lars Løkke Rasmussen (V) på partiets årlige sommergruppemøde om Venstres udspil til en kontanthjælpsreform.

- Hvis man skal på offentlig forsørgelse, så må man også være parat til at tage et job, selvom det ikke ligger rundt om hjørnet, siger han.

- I dag er der grænser for, hvor langt man skal bevæge sig for at tage et anvist arbejde. De krav skal vi skærpe. Det er ikke rart at se, at der er arbejdsgivere i provinsen, der ikke kan finde arbejdskraft, siger Lars Løkke Rasmussen.

- Vi skal have gjort op med den holdning, at det er bedre være på en offentlig forsørgelse end at stå i opvasken på et hotel, siger han.

Venstre har fem konkrete forslag til en reform af kontanthjælpen ud over flyttekravet:

Udvidelse af ungeindsatsen, udvidelse af uddannelsespålægget til 30 år, skærpede sanktioner for kontanthjælpsmodtagere, gensidig forsørgerpligt mellem samlevende, og aktivering fra dag ét.

- Kontanthjælpsmodtagerne skal tage imod de job, de får tilbudt, siger han.

Han kritiserer samtidig statsminister Helle Thorning-Schmidt (S), fordi hun fredag siger, at en reform af kontanthjælpen og SU'en måske først bliver gennemført til næste år.

- Jeg er meget tilfreds med, at der er kontanthjælpsreform på bedding i regeringsgrundlaget. Men jeg er noget forundret over den melding, der er kommet i dag, at nu skal det sættes i stå, siger Lars Løkke Rasmussen.

/ritzau/

Læs også: Minister: Løkke skærer svage over en kam

Læs også: Fakta: Se Vs forslag til kontanthjælpsreform

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
DEBAT OM ARTIKLEN
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logges på via "Kommenter via...", genindlæs siden
10.08-2012 | 12:51 af Heidi Larsen
Jamen altså... hvordan skal en kontanthjælpsmodtager få råd til at flytte til fx den anden ende af landet? Det er jo ikke gratis at flytte, det koster flyttelæs, indskud i ny bolig etc. Og hvad er det lige en kontanthjælpsmodtager må have i formue uden de skal bruge af pengene... er det 10.000 kr.? Det kommer man altså ikke langt for... og jeg tvivler på at der i Venstres forslag er noget der hedder flyttehjælp!

Ryster på hovedet... selvfølgelig skal vi have besat de ledige stillinger der er ude i provinsen, men det her tvangs-noget Venstre er ude i, det er ikke holdbart. Og hvor mange stillinger drejer det sig i det hele taget om? Og er det de ledige er er kræsne eller arbejdsgiverne der ikke vil betale en ordentlig løn?
 
10.08-2012 | 13:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.08-2012 | 13:26 af Kristian Mortensen
Man kan kun ærgre sig over at dværgkastning ikke er en olympisk disciplin mere
NB Forstå mig ret, for dette er ikke rettet mod dværge i almindelighed, tværtimod, men for at konkurrencen skal være lige for alle, skal dvægen der kastes med være den samme og gæt selv hvem vi nok er flere der synes skal være være den dværg der skal kastes med
Nej manden er ualmindeligt led og ondskabsfuld
 
 
10.08-2012 | 13:37 af Kristian Mortensen
Problemet er jo at der netop ingen jobs er at få
Faktisk overtrædes FNs menneskerettigheder ang familiens retteigheder med de forslag her
Bla fordi familier i den grad vil blive splittet fordi forældrene risikerer at skulle arbejde i hver sin ende af landet, ikke i ordinære ustøttede jobs, men i bevidst udspekulerede aktiveringstvang fra DJØF'ernes, EUs og finansmonopolernes sideimed det formål i sidste ende at skabe et klasseopdelt samfund med få rige og mange ludfattige løsarbejdere uden rettigheder af nogen art
 
 
10.08-2012 | 13:41 af Kristian Mortensen
Men bruddene med FNs menneskerrettigheder stopper ikke med det ang familiens rettigheder, stort set alle artiklerne fra 20, 21 og videre bliver skamløst overtrådt....
 
 
10.08-2012 | 14:01 af Kurt Heinrich Frandsen
Helt enig. En hård hund,
der selv kunne trænge til et par år
i jordbærrene eller i aktivering til den løn,
han nu kunne tjene på det!
 
 
10.08-2012 | 14:18 af Kristian Mortensen
Hvis det så bare var et fast arbejde hos en gartner man kunne få, og med en løn man kan leve af.
Mit gæt er at Løkke har en skattebetalt årindkomst på ca 1 mill kr dels som folketingsmedlem og dels fra div ministerpensioner, så der kunne rigeligt gå op til fire fastansatte i gartnerierne for det samme beløb, og set i det lys er en løn på 250.000 kr da yderst beskeden også i forhold til alle de indirekte skatte Løkke også har påført de lavestlønnede
Desværre er det arbejde der er tale om sæsonarbejde, om muligt af endnu kortere varighed end at være juletræssælger, for det kyniske og afstumopede er at den slags løsarbejdere som VKR+LA vil have er folk som risikere at skulle til Nordjylland den ene dag fo, eksempelvis grundet vejrlig eller andet der påvirker udbyttet i jordbærmarken eller andre uforudsigelige forhold i gartnerier o lign, for dagen efter at skulle til Bornholm og på tredie dagen at skulle til Grønland, for defter at være uden arbejjde fraq august til 1 december, kort sagt al vores frygt for EUs og aristokratiets ønske om at behandle mennesker som en handelsvare, altså noget der nærmer sig det samme menneskesyn der gik forud for nazismen, er desværre måske ved at blive til virkelighed
 
 
10.08-2012 | 14:22 af Kristian Mortensen
OG hvad angår hvervningen til dette sæsonarbejde så bruges der jo ikke mange håndører på annonceringen efter arbejdskraft og da dette altså i højere grad foregår efter jungletrommernes princip så når "signalerne" jo ike frem før sæsonen alligevel er slut
 
 
10.08-2012 | 13:35 af gitte rasmussen
1. Nu går jeg ud fra at det er job der bliver aflønnet efter overenskomsten.
2. Hvor mange job taler vi om....5 eller 1000. Nok mere 5 end 1000.

Nej det handler om at jo mere ondskabsfuld, perfid og grænseoverskridende man er i danmark i værdipolitikken, jo flere stemmer tager man. Og det har har lille Lars fundet ud af, Danmark er blevet en nation med et ualmindeligt usympatisk menneskesyn.
 
10.08-2012 | 14:02 af Kurt Heinrich Frandsen
Ja, noget tyder desværre på, du har ret!
 
 
10.08-2012 | 14:04 af Heidi Larsen
Jeg håber også det er job aflønnet efter overenskomsten, men er det permanente job og ikke bare sommerjob? Han siger jo selv følgende i artiklen:

"Vi skal have gjort op med den holdning, at det er bedre være på en offentlig forsørgelse end at stå i opvasken på et hotel,"

Hvor mange opvaskerjob er der liiiige udenfor turistsæsonen? Ja, det kan også være han har taget et ualmindeligt dårligt eksempel, men jeg er alvorligt bange for at Venstre vil gøre kontanthjælpsmodtagere til kastebolde og smide dem ud i selv korte arbejdsforhold. Og hvad så bagefter, når de 3-4-5 måneder er gået... det er jo ikke engang nok til at optjene dagpenge, skal vedkommende så flytte igen efter et nyt job? Det er jo ren slavehandel efterhånden...

Og du har helt ret i din betragtning,Gitte, det handler mere om at være perfid, ondskabsfuld og grænseoverskridende og det vinder de stemmer på. Man må undre sig dybt over hvem der kan stemme på sådan et menneskesyn!
 
10.08-2012 | 14:11 af Humanistpartiet v. B Bolbroe
Selvfølgelig lille Lars! SKAL vi gøre alt for, at kontanthjælpsmodtagerne kan få sig et arbejde, MEN skal vi nu ikke lige se på bijobbene på borgen, og ministerpensionen, og aldersgrænsen for hvornår man som folkevalgt kan gå på pension ’60år’ DU lille Lars, skulle bruge tiden til af bibeholde vore danske arbejdspladser, og sørge for, at den store gruppe af mellemstore danske virksomheder fik bedre vilkår, SÅ kan jeg garanterer dig for at de STAKLER som er på kontant hjælp nok skal finde sig et arbejde også lige rundt om hjørnet.
 
10.08-2012 | 14:26 af Kristian Mortensen
Problemet er jo lige netop at aristokratiet af DJØF'ere, politikere o lign jo holder hånden over monopolerne og faktisk ikke ønsker de mellemstore virksomheder noget godt fordi de kan påvirke de størstes fortjeneste
 
 
10.08-2012 | 20:12 af Kurt Heinrich Frandsen
Nemlig!

De, der slikker pengemagten i røven,
opnår den politiske magt i et skindemokrati
som det danske, hvor medierne også
styres og ejes af pengemagten.
 
 
10.08-2012 | 14:38 af Carsten Svendsen
Har han ikke glemt et modkrav til arbejdsgiver om min. 52 ugers fultids jobgaranti(optjening af dagpengeret)? :o)
 
10.08-2012 | 14:42 af Kristian Mortensen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
10.08-2012 | 14:46 af Kristian Mortensen
For at understrege den kynisme og afstumpethed der er overfor de marginaliserede i DK så er reglerne for ydelserne jo også skruet sammen på en måde så uanset hvad dem på ydelserne gør så bskal de åbenbart straffes maksimalt og mere tjene til DJØF'ernes del og hersk - taktik hvor dem på overførselsindkomst gøres til syndebukke
Føj hvor usselt..
Jo folk på overførselsindkomst vil godt tage sæsonarbejdet, det er jo ikke problemet, det er dels reglerne for udbetalingerne af ydelserne og dels at lønningenre er så usle at ingen i DK kan leve af dem, en polak elle ren rumæner kan måske knapt forsørge sin familie i hjemlandet med de penge, hvis han ikke bliver snydt med falske penge, men det kan en dansker altså ikke med de meget høje leveomkostninger her
Hvis ydelserne derimod blev ændret på eksempelvis flg måde
En kontanthjælpsmodtager får et sæsonarbejde i en uge, og denne uge får han så ikke kontanthjælp, men udelukkende pengene for sit arbejde og der modregnes ikke i kontanthjælpen eferflg sålænge den udbetalte løn ikke overstiger en ca 4200 - 4500 kr for en uge
Meeeen jeg er ikke naiv, det går aristokratiet jo aldrig med til, der er ingen nedre grænse for hvor lidt de vil byde de fattigste danskere
 
 
10.08-2012 | 15:01 af winnie eldrup
Kunne fjolsetinget ikke reformere på bankerne - hvor mange gange efterhånden har/er der forslag om gennemgribende reformer på kontanthjælps/arbejdsløshed/førtids/sygehjælpsområdet. - altid til det værre.
 
10.08-2012 | 15:29 af Kristian Mortensen
Fjolsetinget er købt af bankerne gennem finansrådet, så.......
 
 
10.08-2012 | 15:33 af Kristian Mortensen
"gensidig forsørgerpligt mellem samlevende,"
Den bliver et administrativt helvede at gennemføre, og kommer til at koste kassen til endnu flere DJØF-timer og til detektivbureauer, altsdå endnu mere dyneløfteri...
 
 
10.08-2012 | 16:09 af Kristian Mortensen
Jeg mener også at det vil stride mod Grundloven
Der er afgørende forskelle på dem der er gift og dem der lever i parforhold
Når man er gift gælder der helt andre regler i forhold til told og skat, bla kan den ægtefælle der er i arbejde trække hustruens personfradrag fra i sin skat hvis den anden ikke har mulighed for at udnytte, det kan man ikke i et parforhold, dette er klokkeklar diskrimination at ugifte parforhold hvor den ene af en eller anden grund ikke kan udnytte sit personfradrag i forhold til gifte, jo sådan har det været hele tiden, men når man nu vil sidestille ugifte parforhold med gifte i forhold til kontanthjælpen skal der også være den samme ret til at kunne trække den andens personfradrag fra i den der her en indkomst skattebetaling
Hold kæft for et administrativt rod Venstre nu vil have indført......, men jo det giver flere skatterbetalte DJØF'timer, det passer jo DJØF'fere som Løkke, Hjort Frederiksen, Barfod osv helt fint
Glmemer aldrig hvor mange flere DJØF'fere der blev ansat som følge af Hjort Frederiksens reform af jobcentrene....
 
 
10.08-2012 | 16:18 af Kristian Mortensen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
10.08-2012 | 16:18 af Kristian Mortensen
- og realiteten er at selvom denne ret til at trække den samoendes fradrag fra i sin indkomst ikke blev gennemført så er det småpenge der at spare på det her, og yderligere bliver de ædt op i administrationsudgifter og overvågning så come on....,
Derfor virker det her mere som en ualmindelig perfid provokation fra gulvsælgerens side
http://www.youtube.com/watch?v=ObbTVdxkFUE&feature=related
 
 
10.08-2012 | 16:42 af Kristian Mortensen
Håber at Avisen.dk gider at undersøge om det ikke er grundlovsstridigt...
 
 
10.08-2012 | 16:33 af Kristian Mortensen
Og denne ret til at trække den ugifte samboendes fradrag, ifald denne ikke kan udnytte det, gælder jo alle, altså også dem der i dag ikke får hjælp fra det offentlige
Jeg tror faktisk det ender som en dunrende underskudsforretning for staten, men det at kunne regne har nu heller aldrig ikke været hverken Hjort Frederiksens eller Løkkes stærke side, glemmer aldrig "regnefejlen" om hvor meget der blev sparet på efterlønsreformen.... behøver jeg at sige mere?
 
 
10.08-2012 | 15:38 af Julean Jens Michlas Nielsen
Okay - Det har folk jo overhovedet ikke råd til. Med mindre at at konstant hjælps modtagere får en helt anden økonomi.
 
 
10.08-2012 | 16:24 af winnie eldrup
Ja, og al den snak om at tage et arbejde, på et arbejdsmarked der svinder ind dag for dag
 
10.08-2012 | 16:11 af winnie eldrup
Fjolsetinget meldte ud for ca. 1 år siden, at købet af nye KRIGSFLY sandelig ikke er taget af bordet - men blot på stand-by.

Det drejer sig om (nogle skriver 20 mia-andre 40 mia)- så den udgift (skatteborgernes penge) er altså foresvævende???
Hvordan skal dette forstås - når der ikke går en uge - uden nedskæringer hist og her - eller rettere trusler.
 
10.08-2012 | 16:29 af Jess D. Skov-Nielsen
Her har vi så effekten af at den nuværende regering har flyttet grænsen for hvor anstændighed starter og slutter... vor herre bevares... Ren Hjort politik som vanligt, hvor man tror man kan skræmme folk i arbejde... og så enda på et tidspunkt hvor der intet job er...

nej... glem det med incitamenter, for det er ikk ehvad det her handler om... det handler bare om at sætte flere ned i overførsel fordi de VED de aldrig kommer væk derfra pga. krisen, og dermed vil de spare skattekroner på de svagest stillede som altid, og putte pengene i egen lomme... som altid...

Kunne jeg teleportere mennesker ved at knipse med fingrene, så var hele Christiansborg efterhånden bosat på Mars... jeg afskyr disse mennesker efterhånden...
 
 
10.08-2012 | 16:45 af Kristian Mortensen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
10.08-2012 | 16:46 af Kristian Mortensen
Du har ret Jess
Men mon ikke en omgang fed sarkasme kan gøre den så ringeagtede at folk slår en skraldlattter op når de ser dem, ligesom med Karen Jespersens "kortog" mod muslimerne, hun blev hånet ud af et møde med nogle socialrådgivere engang for en fire - fem år siden - så gad hun heller ikke mere....
 
 
10.08-2012 | 17:03 af winnie eldrup
Kommentar er blevet slettet.
 
10.08-2012 | 17:07 af winnie eldrup
Kald dem blot FJOLSETINGET, Jess - for det er de.
Her i Københavnstrup kaldes det blinde-døveinstituttet - må ikke forveksles med at degradere blinde/døve.
 
10.08-2012 | 16:44 af Jess D. Skov-Nielsen
Nu spørger jeg så dumt:

Hvad er det får "job" der skal flyttes efter mon?... for hvis det også gælder deres løntilskudsjob, der varer et par måneder, hva' så?... skal de ledige så flytte med måneders mellemrum efterhånden som de bliver udnyttet rundt om i landet? hvem betaler? hvem trøster børnene? hvad med usælgelilge udkantshuse som folk ikke kan komme af med? ... hvad med dem der er gift, skal de separeres?

Hvis det kun gælder REELE jobs, hvordan kan nogen så overhovedet kræve at nogen skal søge et job? ... ja ok, det kræver de vel bare som de hele tiden har krævet, men alle kan sgu' da søge et job, og skrive ansøgningen så man er helt sikker på at blive vraget, så hvordan er det lige man tvinger folk i reelt arbejde?.

De forslag her hænger bare overhovedet ikke sammen... men det er Venstre vanlige tro på, at de ejer mennesker på overførsel.
 
 
10.08-2012 | 19:26 af Martin Vestergaard
Jamen Jess dog, nu må du jo ikke glemme at der altid er arbejde til dem der vil have arbejde, og at alle på overførselsindkomst er dovne og i øvrigt er havnet der af egen fri vilje ... Eller hvordan er det nu det hænger sammen? Nå nej, det var jo den der drøm de havde i finansministeriet.

Her er kærnen i Venstres forslag:
"Det kalder på reformer - akut. Historierne fra Ruths Hotel og jordbæravleren i Skælskør er ikke i orden. Vi skal have sulten tilbage. Gjort op med den holdning, at det er bedre at være på passiv forsørgelse end at stå i opvasken på et hotel. Gjort op med den holdning, at det er bedre at være på passiv forsørgelse end at plukke jordbær, siger Venstres formand Lars Løkke Rasmussen"

Det er det der er Venstres projekt: "Vi skal have sulten tilbage"

Vi kunne jo starte med at fjerne ministerpensionen, Lille Lars ville ikke tage skade af at sulte lidt.
 
 
11.08-2012 | 09:32 af michael petersen
Lars Løkke, hvor du da bare dum!! På kontanthjælp, hvordan får man lige til indskudet i en lejlighed? På kontanthjælp, så er der sikkert masser af penge i budgettet til en flyttemand? På kontanthjælp, så skal børnene skifte skole m.m. og miste deres kammerater? Lars Løkke du er ikke bare dum - du hamrende asocial!
 
11.08-2012 | 10:20 af Kurt A. Nissen
Måske skulle Løkke flytte ud af Christiansborg og opleve virkeligheden, en kontanthjælpsmodtager som kun har ledighed som problem vil som reel gøre meget får at få et arbejde, men transport koster - flytning koster og at få solgt sit hus som er belånt op til tagryggen er ikke nemt og næsten umuligt, derefter risikere den nyflyttede og nyansatte at blive den første der bliver fyret når den nye arbejdsplads måske må skære ned og så skal der flyttes igen - det bliver jo nomadefamilier og hvad med børnene - Måske det var bedre om staten skabte bedre muligheder for virksomhederne, således at virksomhederne kunne flytte noget af deres produktion til de steder i landet hvor arbejdskraften er og hvor der måske enda også er ledige fabrikslokaler.
 
 
11.08-2012 | 12:57 af Connie Skytte
Lars Løkke har netop valgt at skifte valgkreds til Sjællandskredsen. Han skal da være så hjertelig velkommen, men - forhåbentlig - får han en brat opvågning, når han opdager, at han er flyttet fra paradis til helvede. Tvivler stærkt på, at han holder ret længe i denne kreds med KÆMPE arbejdsløshed - i modsætning til Græsted og omegn - med den uhyggeligt asociale indstilling, han igår gav udtryk for. Man kan selvfølgelig også håbe på, at han endelig får øjnene op for, hvordan virkeligheden er for os ledige, men det er nok for meget forlangt.
 
11.08-2012 | 17:40 af Leif Andersen
Hvis kontanthjælpsmodtageren skal flytte efter jobbet skal ministeren så ikke også? hvormange ministre har ikke dobbelt husførelse? den udgift kunne hjælpe mange kontanthjælpsmodtagere, ja undskyld.
 
11.08-2012 | 18:54 af Jess D. Skov-Nielsen
Jeg troede i øvrigt at stavnsbåndet var ophævet for længe siden... det her er jo nøjagtigt det samme bare i en ny indpakning... arbejderne skal bare rette ind åbenbart og befinde sig hvor virksomhederne synes de vil være... hvornår helvede begynder virksomheder at indrette sig efter arbejderne?... når fagforeningerne får nosset sig sammen til at gøre noget...
 
 
12.08-2012 | 13:17 af Henrik Kristensen
Moral er godt dobbelt moral er endnu bedre, vi skal huske på hvem der kommer med de forslag ved næste valg! Men vi glemmer desværre bare så hurtigt hvordan vores folkevalgte politikker opføre sig når de er valgt, samt alt det pis som de forslår som skader deres vælger.

Men nu når vi er ved det så er det jo nok på tide at der bliver taget hånd om kontanthjælpen og få soteret dem fra som ligefrem lukrere på os der arbejder røven ud af bukserne, for der er mange som godt kunne trænge til at ordenligt lods i røven sagt på godt gammelt dansk, jeg vil selvfølgelig ikke skære alle over en kam så er det sagt jeg ved godt at der virkelig er folk der har behov for hjælp, og det skal der også være plads til.

Men vi er jo blevet så forkælet at vi ikke kan se det rimelige i de krav løkke Rasmussen stiller, og så er det jo nemt og bekvemt at høvle ham ned selv om vi inderst godt ved at der skal gøres nået, for der er til syvende og sidst kun en der skal betale gildet, og det er ham der er så heldig at have et job.

Den Hvide Kanin
 
 
12.08-2012 | 13:31 af Carsten Svendsen
Jobcentrene får travlt med at finde arbejdspladser i ANDRE kommuner, så de kan få 'outsourcet' fremtidige kontanthjælpsudgifter til disse...
 
12.08-2012 | 13:54 af X X
Kommentar er blevet slettet.
 
12.08-2012 | 13:54 af X X
Hvordan hænger dine planer sammen med den ældrepolitik, der har været ført her i landet i efterhånden mange år, Lars Løkke? Ja, helt tilbage fra Nyrups tid. Planlægger du forbedringer der, for ellers er dine planer for ledige helt uden jordforbindelse. Det er umuligt at arbejde langt fra hjemegnen, hvis man har en plejekrævende forælder, som man har ansvaret for, hvad enten de bor på plejehjem eller i egen bolig. Det er helt umuligt!!
- Og hvad med de ældre arbejdsløse? Dem har du jo sørget for, at der ikke bliver færre af i fremtiden.
- Hvornår vil vi opleve, at politiske planer hænger sammen og ikke blot er luftkasteller, man trækker ned over hovedet på danskerne.
 
© Copyright 2013, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites