Utilfredshed med tog-aftale i Dansk Tog
Statens 10-årige aftale med DSB gør, at togdriften går glip af milliardbesparelse, mener Dansk Tog under DI.
Der kommer dobbelt så mange lyntog i timen mellem Aarhus og København fra 2021. Det bekræfter SF's gruppeformand og medlem af transportudvalget, Jonas Dahl, over for TV2 Østjylland. Dermed kommer der en afgang med lyntoget hver halve time mellem Aarhus og København. I begge retninger. Det øgede antal lyntog mellem Danmarks to største byer er en del af en ny politisk aftale om DSB's togtrafik.
Der kommer dobbelt så mange lyntog i timen mellem Aarhus og København fra 2021. Det bekræfter SF's gruppeformand og medlem af transportudvalget, Jonas Dahl, over for TV2 Østjylland. Dermed kommer der en afgang med lyntoget hver halve time mellem Aarhus og København. I begge retninger. Det øgede antal lyntog mellem Danmarks to største byer er en del af en ny politisk aftale om DSB's togtrafik. Foto: BERG PEDERSEN MIKKEL/POLFOTO


Mens DSB glæder sig over en ny 10-årig kontrakt med staten om togdriften uden udlicitering, betegner organisationen Dansk Tog den som en "skidt løsning".

- Konsekvensen af denne aftale er, at DSB fortsætter sit de facto monopol på togdriften i Danmark, mens alle andre dygtige aktører samtidig udelukkes fra fri konkurrence i de næste 10 år, siger formanden for Dansk Tog, Nikolaj Wendelboe i en pressemeddelelse.

Brancheforeningen Dansk Tog er et erhvervspolitiske samlingspunkt for jernbanevirksomheder under erhvervsorganisationen Dansk Industri.

Wendelboe mener, at aftalen mellem DSB og staten gør, at gevinster for en milliard går tabt.

- Regeringen har brandet DSB-aftalen med løfter om hurtigere tog, flere afgange og flere siddepladser i togtrafikken.

- Det lyder umiddelbart forjættende, men virkeligheden er, at det er en skidt løsning for Danmark, der nu går glip af bedre togservice, passagervækst og potentielle samfundsmæssige gevinster på op mod én milliard kroner, siger Nikolaj Wendelboe.

Den 10-årige aftale strider ifølge Dansk Tog imod alle analyser og erfaringer med udliciteringer.

I Danmark har udbuddet af togdriften i Midt- og Vestjylland sikret rekordhøj kundetilfredshed og sparet staten for 18 procent i den første kontraktperiode og yderligere 10 procent i anden kontraktperiode, der kører frem til 2018-2020, lyder begrundelsen fra Dansk Tog.

- Erfaringer fra Sverige og de tyske delstater viser tilsvarende resultater, og vi ved, at hvis togdriften blev fuldt liberaliseret i Danmark, kunne vi sikre passagererne høj kvalitet.

- Samtidige kan det realisere massive besparelser, der kunne bruges enten til at reinvestere i den kollektive trafik, nedsætte priserne til glæde for passagererne eller lukke andre finanspolitiske huller, siger Nikolaj Wendelboe.

Kontrakten med staten forpligter blandt andet DSB til at køre flere toge og øge antallet af siddepladser. Den er indgået med et flertal i Folketinget bestående af regeringen, SF og Enhedslisten.

DSB ser anderledes på kontrakten.

- Den nye 10-årige kontrakt sikrer virksomheden en arbejdsro, der er helt afgørende i den kommende periode, hvor der stilles store krav til jernbanen i Danmark, siger DSB's bestyrelsesformand, Peter Schütze, i en pressemeddelelse.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.