Den kontroversielle kørselstjeneste Uber har delt vandene, siden den kom til København i efteråret 2014. Ren pirattaxa, mener nogle. Smart og innovativ teknologi, mener andre.
Klart er det dog, at Uber adskiller sig fra den måde, man hidtil har gjort tingene på i Danmark. Det gælder ikke mindst for den kontrakt, kørselstjenesten indgår med chaufførerne. For hvis der opstår uenigheder mellem Uber og chaufførerne, skal tvisten slet ikke løses ved en dansk domstol, selvom chaufføren bor i Danmark og har kørt for Uber i Danmark.
I stedet skal tvisten løses efter hollandsk lov. Først i form af mægling og derefter ved en hollandsk voldgiftsret. Det fremgår af en kontrakt, som Avisen.dk er kommet i besiddelse af. Kontrakten er indgået i efteråret mellem en tidligere dansk Uber-chauffør og Ubers datterselskab Rasier Operations BV, som har adresse i Holland.
- En dansk chauffør vil derfor have meget svært ved at håndhæve kontrakten, hvis der opstår uoverensstemmelser.
Svært at håndhæve
Kontrakten stiller danske Uber-chauffører i en svær situation, mener Asger Segel, advokat med speciale i arbejds- og ansættelsesret i selskabet Elmer Advokater.
- Der ville jo normalt være tale om uoverensstemmelser om relativt små beløb, og at skulle føre en voldgiftssag i Holland på engelsk efter hollandsk ret kan være enormt dyrt. En dansk chauffør vil derfor have meget svært ved at håndhæve kontrakten, hvis der opstår uoverensstemmelser, mener advokat Asger Segel.
Kontrakt med hollandsk selskab
Formelt indgås kontrakten mellem chaufføren og Ubers hollandske datterselskab Rasier Operations BV. Når man underskriver den, accepterer man, at den skal reguleres efter hollandsk lov, selvom chaufførerne både bor og kører i Danmark.
Hvis der opstår uenigheder mellem Uber og chaufføren, kan tvisten derfor ikke løses ved en dansk domstol. Kontrakten kræver i stedet, at man først forsøger at løse tvisten ved mægling efter regler fra Det Internationale Handelskammer. Uber betrager nemlig ikke chaufføren som ansat, men som en virksomhed eller en selvstændig erhvervsdrivende.
Lykkes det ikke at komme til enighed ved mægling inden for 60 dage, må sagen udelukkende afgøres ved en voldgiftsret. Den skal foregå i Holland, og sagen skal føres på engelsk, fremgår det af kontrakten.
- Man bruger jo ikke måske 200.000 kroner på at føre en sag i Holland for et krav på for eksempel 5.000 kroner.
Hundedyr sag i Holland
Processen er så omfattende, at det næppe kan svare sig at føre en sag, mener advokat Asger Segel. Det kan for eksempel være i en situation, hvor en chauffør mener, at Uber uberettiget har opsagt kontrakten med ham.
- Hvis selskabets ophævelse af kontrakten ikke er berettiget, vil erstatningen normalt være tabet i en opsigelsesperiode på 30 dage. Det vil formentlig på ingen måde modsvare omkostningerne ved at føre sagen. Man bruger jo ikke måske 200.000 kroner på at føre en sag i Holland for et krav på for eksempel 5.000 kroner, siger advokat Asger Segel.
Kan sende regning til chaufføren
Chaufførerne accepterer også, at de selv hænger på regningen, hvis personer eller ting kommer til skade i forbindelse med en Uber-tur. Blandt andet kan Uber frivilligt vælge at betale en kunde, når Uber mener, at kunden har fået beskadiget sine ejendele under turen på grund af chaufføren.
- Selskabet har mulighed for at videreføre et krav mod chaufføren, hvis de bliver pålagt ansvar, eller hvis de selv vælger at betale til en kunde. Det er et vilkår, jeg ville være noget ked af. Det angår specielt punktet om erstatning, hvis selskabet selv vælger at betale, siger Asger Segel.
Det kan nemlig blive til en besværlig sag for chaufføren, hvis han ikke selv mener, at han er ansvarlig for en skade.
- Det kan bringe chaufføren i en penibel situation, hvis selskabet har betalt et beløb til en kunde og trækker det fra chaufføren, som ikke mener, han har gjort noget galt. Den tvist skal chaufføren så løse med en dyr voldgiftssag i Holland. Det er noget, jeg helt klart ville påpege over for en klient, siger Asger Segel.
- De kan komme efter chaufførerne som de vil, for de har juridisk sikret sig på både den ene og den anden måde.
Professor: Chauffører afskriver sig alt
På Aalborg Universitet ser professor og arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen med stor skepsis på Ubers kontrakt. Blandt andet mener han ikke, at der er særlig stor sandsynlighed for, at danske chauffører er i stand til at føre en dyr og kompliceret sag i Holland.
- Den er jo reelt lig nul, så i praksis er det slet ikke muligt. Du er helt og aldeles underlagt selskabet og deres måde at gøre det på. Du har afskrevet dig alt ved at underskrive aftalen. Man underkaster sig selv et massivt ansvar, herunder erstatningsansvar. Det er jo én af grundene til, at de kan tjene styrtende med penge. De kan komme efter chaufførerne som de vil, for de har juridisk sikret sig på både den ene og den anden måde, lyder det fra Henning Jørgensen.
Uber: Uhørt grad af frihed
Avisen.dk har forelagt kritikken for Uber. De skriver i en mail, at modellen med selvstændige chauffører i stedet for ansatte giver masser af frihed til gavn for chaufførerne.
- Vi tror på, at det sikrer partner-chaufførerne en næsten uhørt grad af frihed. Ved at være deres egen chef kan de selv vælge, hvor og hvornår de vil køre. Der er intet mødeskema, og de vælger, hvordan de leverer ydelsen til passagererne, skriver Uber i en mail på engelsk, som Avisen.dk har oversat.
Uber oplyser samtidig, at de sidenhen har opdateret kontrakten, så den er lettere at forstå for chaufførerne. Den opdaterede kontrakt er sendt til Avisen.dk.
Opdateret 6:35 med kommentar fra Uber