Usikkerhed om grundstødt skib ved England
Redningsarbejde med norsk skib, der har 1500 biler om bord, kan vare over en uge.


Der kan gå flere dage, før det bliver klart, hvad der skete med det store norske fragtskib Höegh Osaka, da det fik slagside ud for Southampton.

Fartøjet, der tilhører det norskejede rederi Höegh Autoliners, har over 1500 køretøjer om bord. Det blev styret på grund med vilje, da der var fare for at skibet ville kæntre, kort efter at det havde lettet anker torsdag aften.

- Skibet har slagside på omkring 52 grader, og det ligger stabilt for øjeblikket, siger pressetalsmand Øyvind Ervik i rederiet Höegh Autoliners til det norske nyhedsbureau NTB.

Han vurderer, at redningsarbejdet sandsynligvis vil tage mere end en uge, men han understreger, at det er vanskeligt at angive nogen tidsramme.

Havarieksperter fra det britiske Marine Accident Investigation Branch (MAIB) er ved at undersøge forløbet.

- Vi har ingen officielle udtalelser fra los eller kaptajn. Det er nu redningsmandskabet og de britiske myndigheder, som styrer sagen og afhøringerne, siger han og tilføjer:

- Når skibet er tilstrækkeligt stabiliseret, vil redningsarbejdere og marineingeniører gå ind og hente logbøger og båndoptagelser. Vi ønsker selvfølgelig at få at vide, hvad der er årsag til stabiliseringsproblemerne, siger Ervik, som ikke husker at have oplevet en lignende situation tidligere.

Fragtskibet var på vej til Tyskland, da det blev sat på grund på den undersøiske Bramble Banke, der er en velkendt risiko for skibe i farvandet mellem den travle containerhavn i Southampton og adgangen til det åbne hav på den anden siden af Isle of Wight.

Da skibet forlod Southampton, fik det problemer med styringen, og kaptajnen besluttede ifølge lokale myndigheder at sejle det på grund. Det havde ifølge det tyske nyhedsbureau dpa en lods om bord, vejret var fint, men en time efter afsejlingen fra Southampton stod det alligevel på grund.

Besætningen på 25 mand er kommet fra borde.

/ritzau/NTB

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.