Ups: Så mange betjente ryger i fartfælden
Mindst 359 betjente er siden 2013 røget i fartfælden, og et stigende antal af sagerne ender i retten.
Mindst 359 betjente er siden 2013 røget i fartfælden, og et stigende antal af sagerne ender i retten.
Mindst 359 betjente er siden 2013 røget i fartfælden, og et stigende antal af sagerne ender i retten. Foto: Scanpix


Det er ikke kun den almene borger, der bliver blitzet, når der trykkes lidt for hårdt på speederen. Politiet kender det også.

Siden 2013 er mindst 359 betjente nemlig blevet fanget i politiets fartfælder i arbejdstiden, skriver berlingske.dk i dag.

De fleste af sagerne bliver afgjort uden for retten, når betjentene accepterer deres forseelse og betaler bøden eller modtager eventuelle klip i kørekortet. I andre tilfælde beslutter Den Uafhængige Politiklagemyndighed (DUP), at betjenten var berettiget til at overtræde færdselsloven i embedsmedfør.

Flere sager i retten

Men i et stigende antal tilfælde ender sagerne i retten. Og det undrer Politiforbundets næstformand, Claus Hartman.

- De sager, vi ser lige nu, vil jeg betegne som ganske almindelige politiforretninger, og jeg har meget svært ved at forstå, at man pludselig har behov for at stille spørgsmålstegn ved, at det skøn, politimanden udøver i de konkrete sager, ikke harmonerer med, hvornår man må køre udrykning, siger han til berlingske.dk.

Statsadvokat Jan Reckendorff, der vurderer sådanne sager, understreger over for berlingske.dk, at der ikke gælder særlige regler for betjente i trafikken, og at de kun kan fravige reglerne i færdselsloven, når betingelserne for at køre udrykningskørsel er til stede. Det vil sige, når det er nødvendigt at tilsidesætte færdselsloven for at passe sit arbejde.

Proceduren

Når en betjent bliver fanget i en fartkontrol i arbejdstiden, er proceduren, at sagen først bliver sendt til DUP, som tager stilling til, om politiklagemyndigheden vil sende sagen videre til statsadvokaten.

Kilde: berlingske.dk

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.