I 2012 valgte knap 900 lærere at forlade folkeskolen. Det var før skolereformen og arbejdstidslov havde gjort sit indtog.
I 2015 var antallet af lærere, der forlod folkeskolen i løbet af året helt oppe på 1.600 - og det endda kun for de første 10 måneder. Der er tale om en stigning på 87 procent.
Det viser tal fra Danmarks Lærerforenings (DLF) medlemsregister, skriver fagbladet Folkeskolen, som også kan fortælle, at det især er de unge lærere mellem 20 og 29 år, der vender folkeskolen ryggen.
Forskningschef ved VIA University College Andreas Rasch-Christensen har et bud på, hvordan det kan være.
- De nyuddannede kommer ud i en folkeskole, som har været under pres af flere forskellige årsager med mange forandringer over de seneste år - inklusion, ny reform og nye arbejdstidsregler. Så selvfølgelig kommer de ud i en skole, hvor der er mange ting, der ikke er på plads, siger forskningschef ved VIA University College Andreas Rasch-Christensen.
Ifølge Henrik Lambrecht Lund, der lektor på Roskilde Universitet og forsker i arbejdsliv, er det ikke overraskende, at flere lærere forlader folkeskolen.
- Lov 409 og reformen sætter andre arbejdsbetingelser for lærerne. Flytningerne er et udtryk for, at arbejdslivet ikke er, som de havde forestillet sig. Lærerne havde ikke forestillet sig, at de skulle styres efter industriarbejderprincippet, siger han til Folkeskolen.