Unge amerikanere er en hastigt voksende del af vælgerskaren i USA, men stemmerne går i stort omfang tabt.
Derfor bliver der i de kommende to dage gjort en stor indsats for at kommunikere til de unge på sociale medier, at de skal stemme ved præsidentvalget 8 november.
De såkaldte "millennials" på 18-34 år udgør omkring 31 procent af de amerikanske vælgere, ifølge Pew Research Center.
Dermed er de næsten lige så mange som den ellers største befolkningsgruppe,"baby-boomerne", der er 52-70 år.
Men mens 69 procent af babyboomerne stemte ved valget i 2008, var det kun 50 procent af de yngste vælgere, der valgte at stemme, ifølge den amerikanske statistikbank National Census Bureau.
Derfor ønsker myndigheder og non-profit organisationer at få fat i de unge, og her viser erfaringer fra kampagner for at få de unge til at registrere sig som vælgere, at det sker mest effektivt på sociale medier.
I Californien sendte man eksempelvis en påmindelse ud på Facebook til de unge. Det resulterede i, at 143.255 personer registrerede sig eller opdaterede deres registrering den dag i staten, mod 23.166 personer på en gennemsnitlig dag.
Andre stater har lignende erfaringer. I Oregon registrerede mere end 420.000 vælgere sig eksempelvis online i 2016 mod 163.545 i 2012.
De målbare resultater har betydet en større tilstedeværelse på de sociale medier. Derfor vil man også se brug af specifikke twitter-hashtags og kendte, der på Snapchat og Instagram opfordrer unge til at stemme på tirsdag.
Lykkes det at få flere af de unge til at stemme, kan det også få politisk betydning.
Ifølge lektor Laura Wray-Lake fra University of California-Los Angeles kan stigningen i de unge registrerede vælgere blive en fordel for Demokraterne, hvis de også kan få de unge ned til valgstederne.
- Unge mennesker har et kæmpe potentiale for politisk indflydelse. I sidste ende tror jeg, disse millennials vil afgøre fremtiden for dette land, siger Laura Wray-Lake.
/ritzau/Reuters