Undgå svindel: Gode råd når du skal købe bil i udlandet
Du får mere for pengene, når du køber brugte biler i udlandet. Men drømmen om dyre lædersæder og klimaanlæg kan hurtigt ende i mareridt.
En forhandler er at foretrække frem for en privat sælger, når du skalæ købe biler i udlandet.
En forhandler er at foretrække frem for en privat sælger, når du skalæ købe biler i udlandet. Foto: Colourbox/Free


Drømmer du om at skifte den gamle rustbunke ud med en yngre og mere veludstyret model, vil du ofte opleve at få mere for dine penge, hvis du køber den brugte bil syd for grænsen.

Det tyske brugtbilsmarked har mange, billige modeller på hylderne, men bilkøb i udlandet er ikke helt smertefrit, advarer Lars Arent, som er leder af det europæiske forbrugerklagenævn, Forbruger Europa.

Hvert år dukker der sager op, hvor danskere er blevet snydt i forbindelse med køb af en brugt bil i udlandet.

- Eksempelvis har bilen ikke levet op til det, som man havde håbet, men vi har også set tilfælde af svindel, hvor forbrugeren bliver lokket til at købe en bil, der ikke eksisterer, siger Lars Arent.

Derfor har Forbruger Europa udarbejdet et sæt anbefalinger til de danskere, der shopper biler uden for landets grænser. Det bedste råd er at købe bilen hos en forhandler frem for en privatperson, hvis det er muligt, siger Lars Arent.

Som forbruger har du nemlig nogle forskellige rettigheder, alt efter om du køber privat eller hos en forhandler.

- Hos en forhandler er du også dækket ind af alle de beskyttelsesregler, som gælder i hele EU, siger han.

Derudover bør du holde dig fra bankoverførsler og altid benytte dit betalingskort.

Men hvad er det, udenlandske bilsælgere kan tilbyde, som de danske ikke kan?

Ifølge Karsten Meyland Lemche, som er brugtbilsekspert hos FDM, er det ikke kun et større udvalg, men også muligheden for at få mere ekstraudstyr, fordi det kun koster en tredjedel af, hvad det koster herhjemme.

- Det er typisk på store biler som Audi, BMW og Mercedes. Herhjemme findes de nemlig sjældent med en lang liste af ekstraudstyr, fordi registreringsafgiften betyder, at ekstraudstyr bliver uforholdsmæssigt dyrt, siger Karsten Meyland Lemche.

Til gengæld kan de tyske sælgere have et andet syn på, hvornår en bil er i god stand, mener Jens Peter Larsen, som er direktør i virksomheden Quickimport.

- Derfor skal du huske at tjekke bilen efter for buler og andre skavanker. En bil med høj kilometerstand er heller ikke at foretrække, siger han.

 

Gode råd ved bilkøb i udlandet:

- Har du ikke selv forstand på biler, så tag en bilkyndig ven med. Du kan også betale dig fra, at nogen tager ned og ser på bilen, inden du køber den.

- Sørg for at bilen har de rette forsikringer, hvis du selv transporterer bilen til Danmark. Du kan også betale dig fra at få bilen transporteret og dermed selv undgå besværet.

- Husk at få slutsedlen og den originale registreringsattest, så du kan få bilen registreret i Danmark. Er bilen ældre end fire år, skal du have en synsattest på bilen.

 

- Find flere råd på www.forbrugereuropa.dka

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.