Undgå skader i starten af skisæsonen
Skal du stå på ski som en af de første, når pisterne åbner i den kommende tid? Så læs her, hvordan du undgår skader.
Ro på! 5.000 danske alpinløbere vender hvert år hjem fra skiferien med en alvorlig snesportsskade.
Ro på! 5.000 danske alpinløbere vender hvert år hjem fra skiferien med en alvorlig snesportsskade. Foto: Colourbox/free


For skientusiasterne begynder det allerede nu at krible ved tanken om at komme ud på pisterne.

Skiferie- og skisæsonen begynder typisk fra slutningen af november flere steder, blandet andet nordpå hos vores norske naboer, og sæsonen strækker sig normalt helt frem til april måned.

Er du en af dem, der skal slå sig løs på ski i de kommende måneder, bør du passe ekstra godt på, for næsten 5.000 danskere vender hvert år hjem fra skiferien med en alvorlig skiskade.

Og risikoen for skader er større, når der endnu ikke er faldet nok sne.

Det oplyser vicedirektør i forsikringsselskabet SOS International, Karin Tranberg.

- Vi ser generelt en stigning i skiskader, når der er for varmt, eller når der ikke falder nok sne. Derudover kan man generelt sige, at danskerne ikke er ligeså erfarne som vores norske og svenske naboer, da rigtig mange deroppe "er født med ski på", siger Karin Tranberg.

Men det betyder ikke, at danskerne er mere dumdristige, understreger hun. Risikoen ligger i, at det er sværere at stå på ski, når vejret er varmt nok til at skabe tøsne, og i at danskerne bliver mere rustne mellem hver ferie, end de indfødte i skinationerne.

- Skadetyperne er ikke forskellige alt efter nationalitet. Vores vurdering er, at danskernes adfærd er den samme som nordmænd og svenskere på skiferierne, også for eksempel hvad angår alkohol. Der er vi umiddelbart lige gode om det, siger Karin Tranberg.

Fire ud af fem skiskader opstår som følge af fald på pisten.

Den typiske skiskade for kvinder er vridskader i knæene, eksempelvis et overrevet korsbånd, mens det for mændenes vedkommende ofte ender i et brækket underben, blandt andet på grund af fart og kørestil.

I 2013-2014 vendte 4889 danskere hjem med skader. Til sammenligning kom 834 svenskere og 208 nordmænd til skade på ski i samme periode.


Fakta: Sådan forebygger du skader på skiferien:

- Brug hjelm:

Vær en rollemodel for dine børn og husk at bruge hjelm. Det gælder selvfølgelig også børnene. I de senere år har SOS International set et fald i alvorlige hovedtraumer.

- Det hænger sammen med at de fleste nu bruger hjelm, og har forstået alvoren ved at fravælge sikkerheden, mener Karin Tranberg.

- Vis hensyn:

Respekter de andre løbere på pisten. Følg anviste pister og lær "færdselsreglerne" og lav ingen hasarderede overhalinger af løbere, der kører langsommere end dig.

- Vær forberedt:

Hvis det er muligt, bør du sørge for at få trænet, inden du tager afsted.

- Undgå farlige pister:

Du bør undgå at køre på pister, hvor der er særlig farligt glatføre og lav sigtbarhed. Undgå også områder med potentiel lavinefare.

- Rigtige indstillinger

Dine indstillinger af bindinger skal passe til vægt og ski- og aktivitetstype.

- Vær klædt ordentlig på:

Dit tøj skal gerne have en solid polstring, så du kan tåle et par bump og slag på vejen. Anskaf dig moderne udstyr - korte carvingski, personligt tilpasset.

- Nul alkohol:

Nej, du ved jo godt, inderst inde, at det går galt, så undgå alkoholindtagelse i forbindelse med, at du står på ski. Ikke kun for din, men for andres skyld.


Kilder: Falck, Danmarks Skiforbund

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.