Undgå mavefedt og svage knogler: 5 grunde til at styrketræne
Styrketræning er afgørende for dit helbred ligegyldig hvor gammel du er, hvis du vil undgå sygdomme og dø for tidligt.
Du mister op mod en procent af din muskelmasse hvert år, hvis du ikke dyrker vægttræning.
Du mister op mod en procent af din muskelmasse hvert år, hvis du ikke dyrker vægttræning. Foto: Depositphotos


Gennem hele livet mister vi muskelmasse, hvis vi ikke bevæger os. Bare nogle få dage uden at bevæge sig, kan medføre store muskeltab.

I gennemsnit mister voksne otte procent af deres muskler per årti startende i 40 års alderen, hvorefter muskeltabet accelererer til 15 procent per årti omkring 70 års alderen. Muskeltab kan påvirke en persons energi og evne til at udføre daglige aktiviteter som vandreture, at rejse sig fra en stol eller at gribe og løfte genstande.

Ifølge Harvard Medical School bør man mindst to gange om ugen træne de større muskelgrupper i ben, hofter, ryg, bryst, mave, skuldre og arme. Det anbefales at lave 8 til 12 gentagelser af den samme bevægelse per session. Musklerne har brug for mindst 48 timer til at komme sig mellem hver træningssession.

Men at undgå muskeltab er ikke den eneste fordel ved at styrketræne. Her er fire andre vigtige grunde:

Styrker knoglerne

Vi mister også op til en procent af vores knoglemasse årligt efter det fyldte tredive år - og det bliver kun værre efter overgangsalderen. Tab af knoglemasse er en af årsagerne til knogleskørhed, men en ny undersøgelse viser, at vægttræning, hvor man løfter og bærer vægte, der belaster rygsøjle, hofter og ben, også styrker knoglerne ved at øge knoglemassen.

Øger stofskiftet

Undersøgelser viser, at for hvert kilo muskler, du opbygger, forbrænder du 70-100 flere kalorier dagligt. Hver muskelcelle, du får fra at styrke musklerne, booster dit stofskifte, så du hele tiden forbrænder flere kalorier - også når du sover.

Læs også: 7 skjulte tegn på et lavt stofskifte

Beskytter ryg og led

Den bedste måde at beskytte dine knogler og led er at sikre, at musklerne er stærke nok til at støtte dem.

Læs også: 10 superfoods mod slidgigt

Mavemusklerne støtter din rygsøjle, dine benmuskler støtter dine knæ osv. Stærke muskler er afgørende for at beskytte dig mod skader.

Reducerer mavefedt

En nylig undersøgelse fra Harvard School of Public Health viste at 20 minutters ekstra styrketræning om dagen var dobbelt så effektivt til at reducere taljemålet - altså mavefedtet - som 20 minutters ekstra konditionstræning.

Læs også: 8 madråd til at smide mavefedtet

Mavefedt er farligere end andet fedt fordi det ligger omkring organerne, hvor det øger risikoen for kræft og hjertekar-problemer.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.