Undgå julebordets fælder
Kom jul, kom sne, kom gaver. Lige om hjørnet venter årets største spisegilde, og man skal være mere end almindelig viljestærk for at sige nej til de mange fristelser. Her er guiden til at træffe de rigtige valg i julen.
December er chokolade, fed mad og alkohol. Men du kan godt undgå det mest usunde og alligevel jule med.
December er chokolade, fed mad og alkohol. Men du kan godt undgå det mest usunde og alligevel jule med. Colourbox


Julen er fuld af mad- og slikfælder, og det kræver sin mand og kvinde at være standhaftig, men med et par gode råd burde du kunne komme helskindet gennem det bugnende julebords fristelser. Chefdiætist ved SlankeDoktor.dk, Lisa Bolting giver her nogle gode råd.

Stresser du over julen, og synes du, at det er den mest besværlige tid på året? Læs guiden til en stressfri jul på femina.dk

- Det er vigtigt, at du ikke overspiser. Det er ikke nødvendigt, at du spiser hele tiden bare fordi, det er jul. Du bliver heller ikke mere glad af spise to portioner i stedet for en. Der er mange arrangementer op til jul, og det er her, at der er mange fristelser, som vi skal undgå, siger Lisa Bolting.

Det skal du undgå gennem december

Friturestegte kager som klejner og Berliner Pfannkuchen er meget kalorieholdige, fordi de er lavet i friture og nærmest er at betragte som pommes frites. Det skyldes, at de har suget alt det fedt, som det er muligt. Småkager virker uskyldige, men består af halvt fedt, så dem skal du også passe på at spise for mange af.

Det skal du vælge gennem december

Sild er et godt valg, hvis du er inviteret til julefrokost, før det store gilde går løs. Det er en fed fisk, men stadig mager. Top den med løg, kapers og en anelse karrysalat. Du kan også vælge at spise laks eller torsk, og dermed få de sunde fisk, som du behøver. Det rene kød som hamburgerryg, skinke eller flæskesteg er også gode alternativer, fordi de ligger tæt op af det, som du ville spise til en normal middag.  Forhåbentligt er der også lidt grønt tilbehør, som du kan tage på tallerkenen.

Kom slank igennem julen med fire trin. Læs mere på q.dk

Det skal du undgå på julebordet

Du kan have en opfattelse af, at fiskefileter er en sund spise, men når den er friturestegt og toppet med remoulade, så er den faktisk en af de fødevarer i julen, som tæller tungest i kalorieregnskabet. Derefter kommer æbleflæsk, ris a’ la mande og de fede oste, som også alle sammen er rige på kalorier. Desuden kan ribbenstegen også være en fed ret, og hvis der serveres grønlangkål som tilbehør, der er lavet på ren fløde, er den også en stor kaloriesynder.

Det skal du vælge på julebordet

Bliver der serveret and eller gås for dig igennem december, så behøver du ikke have den store angst for, at kødet er kalorieholdigt. Fjerkræet er fint og ikke specielt usundt, men undgå selvfølgelig at spise meget af fedtet under skindet. Husk, at det er mængden, der gør forskellen og spis derfor med måde.

De drikke skal du undgå

Hold øje med hvor mange genstande, du drikker og prioriter, hvornår du gider at drikke alkohol. Gløgg er en krasbørstig fætter, som er rig på kalorier med sit indhold af sukker, alkohol og rosiner. Tænk over om du hellere synes, at du fortjener et godt glas rødvin juleaften. Så var det måske en ide at drikke et glas danskvand i stedet, når de andre drikke gløgg, så du får et forspring.

De drikke skal du vælge

Drik så meget postevand før, under og efter måltiderne, som du kan, så du har bygget nogle ordentlige væskedepoter op. Hvis du er tørstig efter noget sødt, kan du drikke light sodavand eller saftevand til maden. Drik en kop julete, hvis du stadig ikke føler, at dit behov for sødt er dækket.

Juliane Olsen, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.