Undersøgelse: Syge føler sig presset på job af chefen
Op mod hver femte har følt sig presset til at tage på job, selvom de ikke var raske, viser undersøgelse blandt HK'ere. Nogle sosu-hjælpere presses til at bruge feriedage, når de er syge.
Har du følt dig presset til at tage på arbejde, selvom du hostede, hakkede og snøftede? Så er du ikke alene, viser en ny undersøgelse fra HK/Privat.
Har du følt dig presset til at tage på arbejde, selvom du hostede, hakkede og snøftede? Så er du ikke alene, viser en ny undersøgelse fra HK/Privat. Foto: Colourbox


- Du er da ikke sådan rigtig syg, er du? Er du så tilbage igen mandag?

Hvis du har fået den besked fra din leder, er du ikke alene. En ny undersøgelse foretaget af Epinion viser nemlig, at 18 procent af fagforeningen HK/Privats medlemmer har oplevet, at deres arbejdsgiver har presset dem til at tage på arbejde, selvom de var syge.

Den slags er gift for arbejdsmiljøet, mener Marianne Vind, næstformand i HK/Privat.

- Når man er uarbejdsdygtig, har man ret til at blive hjemme, og så skal chefen ikke presse dig til at tage på arbejde. Det gør det sværere at blive rask, og man risikerer at smitte kollegerne. Samtidig skaber det en kultur, hvor man mistænkeliggør medarbejderne og slet ikke viser tillid til dem, siger hun.

Dansk Erhverv: Bliv hjemme når du hoster og nyser

Hos Dansk Erhverv undrer man sig over, at så mange føler sig presset til at tage på arbejde. Men selvom det er forkert at presse medarbejderne, bør de også selv mærke godt efter, hvor syge de rent faktisk er, mener Rikke B. Ørum, chef for HR og Arbejdsmiljø i Dansk Erhverv.

- Det er klart, at hvis man nyser, hoster og har blanke øjne, så skal man blive hjemme. Men I nogle tilfælde kan man godt gå på arbejde. Det handler om altid at afveje, om man er i stand til at arbejde, om man risikerer at smitte kollegerne, og om man egentlig bliver mere rask af at blive hjemme, siger hun.

Klar politik giver ro

I interesseorganisationen Lederne er man ærgerlig over, at så mange føler sig presset.

- Det må aldrig blive sådan, at en medarbejder føler sig presset til at tage på arbejde, hvis vedkommende er syg. Men en dygtig leder skal også være opmærksom på det pres, der kan opstå fra kollegerne, når der pludselig mangler hænder til opgaverne. Det er meget vigtigt, at lederen sørger for, at der ikke udvikler sig en kultur, hvor medarbejderne føler, at man er nødt til at gå syg på arbejde, siger Lars Andersen, arbejdsmiljøchef i Lederne.

Han råder derfor virksomhedernes ledere til at tænke sig godt om, når de taler med syge medarbejdere.

- Det er en god idé at have en klar politik om, hvad der sker, når en medarbejder er syg. Man kan ikke undgå, at nogle føler sig pressede, men ledere kan forebygge det ved at være tydelige og tænke over deres sprog, siger Lars Andersen.

Sparetider presser syge

Hos fagforeningen FOA genkender man problematikken.

- I løbet af de sidste års tid har vi fået langt flere meldinger om medlemmer, som føler sig presset til at tage på arbejde, selvom de er syge. Vi har endda eksempler på ledere, der presser medarbejdere til at bruge feriedage, når de er syge, fortæller Charlotte Bredal, arbejdsmiljøkonsulent i FOA.

Ofte er det dog ikke chefen, men sparetider, der presser FOA's medlemmer.

- Hvis man ved, at der er besparelser og fyringer rundt om hjørnet, er det et stort pres i sig selv, fordi man ikke vil være den, der har for mange sydedage, siger Charlotte Bredal.

Hos pædagogerne i BUPL oplever man også chefer, der presser for hårdt på.

BUPL: På job for børnenes skyld

- Det har vi flere eksempler på. Men oftere handler det om, at økonomien er så presset, at der ikke er råd til vikarer. Pædagogerne kan ganske enkelt ikke bære, at kollegerne skal aflyse skovturen, som børnene har glædet sig til. Derfor er det også vigtigt, at man får snakket om, at det er i orden at være hjemme, når man er syg, siger Lars Søgaard Jensen, forretningsudvalgsmedlem i BUPL.

I HK/Privat har næstformanden et klart råd, hvis chefen ringer og vil presse en til at tage på arbejde.

- Man skal ikke tage diskussionen i telefonen, for der bliver man let fanget på det forkerte ben. Hvis man føler sig presset, skal man tage kontakt til sin arbejdsmiljørepræsentant og sin tillidsrepræsentant, siger Marianne Vind.


Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.