Udsalgsdagen Black Friday vil slå sidste års forbrugsrekord
Danskerne har taget Black Friday til sig. Undersøgelse fra Nordea spår om ny forbrugsrekord på fredag.


Danskerne har i den grad taget indkøbsfænomenet Black Friday til sig. Og det i en så høj grad, at dagen vil trække en halv gange flere forbrugere i butikkerne end sidste år, hvor der blev sat forbrugsrekord.

Det vurderer Ann Lehmann Erichsen, der er forbrugerøkonom i Nordea, forud for 25. september, hvor dagen falder i år.

- I år vil 26 procent af danskerne bruge indkøbsdagen Black Friday til at tanke op med gode tilbud af enhver slags, siger hun baseret på en undersøgelse, som Gallup har lavet for Nordea.

- Sidste år var det kun 17 procent af befolkningen, der gjorde brug af Black Friday-tilbud, og dermed vil en halv gang flere danskere altså benytte dagen til indkøb i år.

Og bølgen har bredt sig til hele landet og i alle aldersgrupper. 15 procent af kvinderne har planer om at handle julegaver den dag, mens det kun gælder 5 procent af mændene.

- Og når det kommer til ting, som vi alligevel mangler, vil 11 procent af alle benytte dagen til den slags indkøb, og det gælder lidt flere kvinder end mænd, og flere yngre end ældre, og mest af alt er det noget, som 15 procent af alle børnefamilier kalkulerer med, siger hun.

Sidste år resulterede Black Friday 27. november i den største dankortomsætning nogensinde på en enkelt dag med et samlet dankortsalg på næsten to milliarder kroner.

Ann Lehmann Erichsen siger, at selv om om amerikanernes superindkøbsdag er flyttet ind i manges bevidsthed, er der stadig omkring en ud af 20 danskere der ikke ved, hvad Black Friday er.

Og næsten fire ud af ti mener, at det er for kommercielt, så de vil holde sig væk.

- Undersøgelsen viser, at 43 procent af alle mænd synes, at Black Friday er for kommercielt, mens det kun gælder 32 procent af kvinderne.

- Landet rundt er skepsissen overfor dansk Black Friday størst i København og Aarhus, hos helt unge under 26 år, samt i husstande med lav indkomst.

- Her er det 40-41 procent, der ikke regner med at shoppe løs fredag den 25. november, siger forbrugerøkonomen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.