Udlicitering gør dig syg og udbrændt
Effekten af udlicitering kan være negativ, påpeger en ny rapport, der offentliggøres fredag.
Udliciterede opgaver, som eksempelvis rengøring, kan medføre stress blandt de ansatte.
Udliciterede opgaver, som eksempelvis rengøring, kan medføre stress blandt de ansatte. Foto: Colourbox/free


En ny stor rapport om udlicitering, der offentliggøres i dag, sætter spørgsmålstegn ved effekten af udlicitering.

Der mangler en tilbundsgående viden om, hvornår udlicitering faktisk virker og ikke virker, lyder det i rapporten fra tre universitets-forskere.

Det skriver DR Sjælland.

Undersøgelsen siger også, at der ikke er dokumenterede omkostningsbesparelser ved udlicitering på de tekniske områder, som veje, og rengøring.

Rapporten konkluderer, at flere undersøgelser viser forringede forhold for medarbejderne, forhold med stress og jag.

Rapporten viser nemlig, at udlicitering påvirker arbejdsvilkår negativt gennem et højere arbejdstempo, lavere jobtilfredshed, usikkerhed om ansættelse, stress og udbrændthed.

En af dem, der kan nikke genkendende til det er Lone Øland, der i 19 år arbejdede som rengøringsassistent i Kalundborg Kommune. Men så blev opgaven udliciteret til et privat selskab.

- Nu skulle jeg pludselig lave det samme arbejde på den halve tid. Jeg gik ned med stress og er nu på flexjob, fortæller Lone Øland til DR Sjælland.

Hos 3F i Kalundborg siger faglig sekretær Gunver Jensen, at Lone Øland langt fra var alene om at gå ned med flaget, da den kommunale rengøring blev privatiseret:

- Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, hvor mange der ville gå ned med med stress på grund af det her. Og jeg tror ikke, det er en besparelse for kommunen, når den også skal håndtere sygdom, stress og øget arbejdsløshed, fordi der bliver skåret ned på antallet af medarbejdere, siger Gunver Jensen.

Rapporten offentliggøres i dag, og en af forskerne bag rapporten er Ole Helby Petersen, lektor ved Roskilde Universitet:

- Jeg vil ikke sige, at man udliciterer i blinde. For der er mange erfaringer ude i de danske kommuner. Men der er stadig, en stor udfordring i at blive bedre til at lave de rigtige udbudmaterialer, så det både giver den gode pris og giver den gode kvalitet i servicen, siger Ole Helby Petersen til DR Sjælland og fortsætter:

- Vi ved grundlæggende ikke, hvilke effekter det skaber, når vi løser opgaverne på den ene eller den anden måde.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.