Ubrugte kundekort: Derfor skal du bruge dem
Hvis du ligesom størstedelen af danskerne ikke føler, at du får noget ud af dit kundekort, så læs med her og få råd til at bruge det bedre.
Mænd er ikke så gode til at hive kundekortet op af pungen som kvinder. Otte ud af 10 kvinder er medlem af en klub, mens kun to ud af tre mænd har sagt ja til en et klubmedlemskab.
Mænd er ikke så gode til at hive kundekortet op af pungen som kvinder. Otte ud af 10 kvinder er medlem af en klub, mens kun to ud af tre mænd har sagt ja til en et klubmedlemskab. Foto: Lev Dolgachov/free


Har du glemt dit kundekort derhjemme eller sletter du nyhedsmails fra butikkerne uden at læse dem?

Du er langt fra alene. Faktisk føler knap to ud af tre danskere, at de ikke får særlig meget ud af de kundeklubber og rabatordninger, de er medlem af, viser en måling Wilke har lavet for Newspaq.

Og hvis det er tilfældet, kan du lige så godt melde dig ud af klubben - for du går nemlig glip af fordelene og risikerer i stedet alle ulemperne ved medlemskabet.

- Hvis du ikke bruger dit medlemskab, så får du hverken rabatter, besparelser eller samme relevante tilbud og information, som hvis du havde brugt dit kort eller medlemsnummer, siger Nicolaj Balle Ladiges, administrerende direktør i Loyalitetsbureauet, til Newspaq.

Han arbejder med at udvikle kundeklubber til virksomheder. Ifølge ham får du mest ud af medlemskabet, hvis du fortæller mest muligt om dig selv, når du melder dig ind i kundeklubben eller efterfølgende og samtidig bruger dit kort, når du køber varer.

Men medlemskabet kan også fungere som en spion for butikkerne, når de samler informationer om dit daglige indkøb til den voksende sagsmappe om dig.

- Hvis dine indkøb registreres gennem kundekortet, samler de informationer om dine køb og forbrugsvaner. Kunden skal vide, at de rent faktisk leverer sådanne data til virksomhederne, og i nogle tilfælde sælges oplysningerne videre til en tredjepart, uden at kunden ved det, siger Jan Møller Jensen, forbrugsforsker på Syddansk Universitet, til Newspaq.

Ifølge ham er det bedste råd kun at melde dig ind i de klubber, du aktivt vil bruge og sige de resterende op. Så får du mere plads i pungen, færre sagsmapper og mindre mails at kigge igennem.

Fakta:

- Klubberne kigger på dine medlemsinformationer som eksempelvis navn, mobil, alder, skostørrelse, interesser, husstand og indkomst. Jo mere, du udfylder, desto flere skræddersyede tilbud får du.

- Din reaktion på nyhedsbrevene betyder meget. Åbner du brevet, hvor lang tid læser du og hvad klikker du på? Åbner du altid links til kvindetøj eller smykker, vil du i højere grad få tilbud på disse ting.

- Butikkernes webshop følger med i, hvilke varer, du klikker på og putter i indkøbskurven eller køber. Hvis du er logget ind på webshoppen, vil du oftere få mails med forslag til varer, der ligner dem, du tidligere har kigget på eller købt. Nogle steder vil du få rabat, hvis din vare har ligget i indkøbskurven i længere tid.

Det spurgte vi om: I hvor høj grad får du udbytte af de rabatordninger og fordelsklubber, du er medlem af?

- Høj grad: 19,9 procent

- Lav grad: 65,4 procent

- Jeg er ikke medlem af rabatordninger og fordelsklubber: 14,7 procent

I alt har 1011 personer deltaget i målingen foretaget af Wilke for Newspaq.

Newspaq

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.