Taxikrig
Uber vinder første runde i Folketinget
Uber vinder det første slag i Folketinget. Der kunne ikke samles flertal for bare et af tre forslag til at lægge pres på regeringen.
Trods demonstrationer fra taxachauffører og flere partiers store kritik var der ikke noget flertal i Folketinget for at lægge pres på regeringen i forhold til en indsats mod Uber. 
Trods demonstrationer fra taxachauffører og flere partiers store kritik var der ikke noget flertal i Folketinget for at lægge pres på regeringen i forhold til en indsats mod Uber.  Arkivfoto: Emil Hougaard/Scanpix.


Der blev ikke vedtaget noget forslag i Folketinget torsdag formiddag om at lægge pres på Uber. Den omdiskuterede kørselstjeneste slipper dermed i første omgang for at blive sat under politisk pres. 

Folketinget har netop taget stilling til ikke mindre end tre forslag til, hvordan regeringen skal håndtere Uber. Men ingen af forslagene var der flertal for. 

SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti har sammen stillet et forslag om at få nedsat en task force, der skal sætte ind nu og her over for Uber. Men dette forslag var der ikke flertal for i tinget. 35 medlemmer af Folketinget stemte for, mens 45 stemte imod.

Der var fremsat to andre forslag, men dem var der heller ikke flertal for. 

Dansk Folkeparti sidder i en nøgleposition og stemte ikke for nogle af de to andre forslag, som lægger op til at vente på, hvad Københavns Byret dømmer i en sag om Uber-chauffører. 

- Vi vil stemme imod de to andre forslag. De har nogle undertoner af at gøre Uber lovlig, og det kan vi simpelthen ikke være med til, sagde Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, til Avisen.dk inden afstemningen og uddybede:

- At lovliggøre Uber svarer til at hæve hastighedsgrænserne, blot fordi folk blæser på reglerne og kører alt for stærkt. 

Ny taxalovgivning på vej

De andre to forslag i Folketinget var stillet af:

I begge disse forslag ville man have ændret taxa-lovgivningen blandt andet for at fremme brugen af ny teknologi til taxakørsel. Altså en form for åbning over for Uber.  

- Jeg skal ikke kunne afvise, at der ligger muligheder for taxabranchen i ny teknologi. Men jeg vil ikke være med til at fjerne krav om, at passagerer skal være forsikret; der skal være lovlige taxametre; og der skal være styr på skattebetalingen, siger Kim Christiansen. 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.