Taxikrig
Uber får fransk millionbøde
Den kontroversielle taxatjeneste Uber blev forbudt i Frankrig i januar. Alligevel fortsatte de kørslen. Nu har en fransk domstol leveret et solidt bødesmæk.
En fransk appeldomstol har givet taxatjenesten Uber et solidt bødesmæk.
En fransk appeldomstol har givet taxatjenesten Uber et solidt bødesmæk. Foto: Kai Pfaffenbach / Scanpix


Den amerikanske taxatjeneste Uber deler vandene verden over. For er det deleøkonomisk samkørsel på en smart, elektronisk platform - eller det bare piratkørsel, der tager levebrødet fra taxachauffør?

Uber mener selv, at der er tale om samkørsel, men i Frankrig har beskeden været klar: Det er ulovlig taxakørsel, og det har nu kostet Uber en bøde på 150.000 euro, skriver France 24. Bøden svarer til 1.119.674 kroner

Chefer blev anholdt

Uber-tjenesten består af flere forskellige typer kørsel. I den mest omdiskuterede type - Uber Pop - samles man op af private bilejere, som ikke er registreret som almindelige taxachauffører. Netop Uber Pop blev i januar forbudt i Frankrig, efter en lov gjorde det forbudt at formidle kontakt mellem kunder og uregistrerede chauffører.

Alligevel fortsatte Uber med at tilbyde tjenesten i flere måneder, indtil den blev lukket ned i juni. Det skete, efter to af Ubers franske chefer blev anholdt og blandt andet sigtet for medvirken til ulovlig taxakørsel.

Domstol hævede bøden

Uber blev i oktober 2014 idømt en bøde på 100.000 euro, fordi en fransk domstol mente, at det var vildledende, at selskabet præsenterede sig som en samkørselstjeneste snarere end en taxatjeneste. Dommen blev appelleret, men mandag faldt så dommen fra appeldomstolen, som valgte at hæve bøden til de 150.000 euro.

Hvad er Uber?

Uber er en amerikansk IT-virksomhed med base i San Francisco. Ved hjælp af en app til smartphones formidler Uber det, virksomheden selv opfatter som samkørsel, men som af nogle kritiseres for at være piratkørsel.

Uber ejer nemlig ikke selv bilerne og ansætter ikke chaufførerne. I stedet er der tale om private bilejere, som stiller deres bil til rådighed og til gengæld får en del af indtjeningen ved at køre kunder fra A til B.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.